رئیس سابق شورای اسلامی شهر قم، این جهانشهر را نیازمند بسترسازی برای جذب سرمایه‌گذاری های داخلی و خارجی دانست و تصریح کرد: مدیران قم باید شجاع و ریسک پذیر باشند و با توکل بر خداوند و یاری و مدد گرفتن از حضرت فاطمه معصومه(س)، صادقانه به مردم خدمت کنند.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری فارس، عبدالله جلالی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به اهمیت فراوان توسعه و تعالی همه جانبه استان و به‌ویژه شهر مقدس قم بیان کرد: لازم است تا در این زمینه، پیشنهادهای خبرگان و صاحب‌نظران جمع آوری و اولویت بندی شود.

وی در تحلیل مدیریتی جمله «اینجا قم است» خاطر نشان کرد: در ابتدا وقتی ادبیات اینجا قم است بر سر زبان‌ها افتاد، نوعی ترس، وحشت و نگرانی به‌ویژه برای مدیران القاء شد و همین بار منفی بود که تاحدودی، ریسک‌پذیری و شجاعت را از مدیران گرفت و سبب عقب‌ماندگی‌هایی برای شهر و استان قم شد.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر قم با تصریح بر وجود احتیاط بیش از حد در فضای مدیریتی استان و عدم ریسک‌پذیری برخی مدیران ادامه داد: معتقدم این طرز تفکر تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست، به بیان دیگر جمله و ادبیات «اینجا قم است» باید تداعی‌کننده این نگرش باشد که خدمت به مردم قم یک توفیق و ارزش خدمت‌گزاری در قم بالاتر از سایر استان هاست و از این رو باید این فرصت را غنیمت شمرد.

وی افزود: بر این اساس مدیران قم باید بدون ترس و نگرانی، شجاعانه در وسط میدان خدمت به مردم حضور داشته باشند و با توکل بر خداوند و یاری و مدد گرفتن از بانوی کرامات، حضرت فاطمه معصومه (س)، صادقانه کار کنند و مطمئن باشند که این خدمت‌گزاری صادقانه و شجاعانه مورد اقبال مردم هم قرار می‌گیرد و پشتیبانی آنان را به همراه خواهد داشت.

جلالی سپس به اهمیت خدمت پایدار، ماندگار و ابدی توجه داد و گفت: قم، استان جدابافته از سایر استان‌ها نیست و نیازمند قوانین خاصی هم نیست، بلکه نیازمند عملکرد ویژه، خاص، هوشمندانه، مضاعف و البته صادقانه مسئولان خود با توجه توأمان به همه ارزش‌های دینی، اعتقادی و قانونی است.

وی با یادآوری خاطره‌ای از دوران مدیریت خود در کمیته امداد امام خمینی (ره) قم عنوان کرد: در جلسه معارفه، خبرنگاری از بنده پرسید چرا با وجود سختی کار در قم، این مسئولیت را پذیرفته‌ام، البته پاسخ بنده به آن خبرنگار این بود که با توکل بر خدا و بهره‌مندی از دانش و تجربه در کنار داشتن صداقت در عملکرد، ترس و نگرانی هیچ معنا و مفهومی ندارد.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: نباید از یاد بُرد که قم، یک شهر معمولی نیست، بلکه به عنوان ام‌القرای جهان تشیع، تبدیل به یک جهانشهر شده و نقش اصلی را در ترویج فرهنگ علوی بر عهده دارد، از این رو مدیران قم وظیفه دارند گام های مؤثری برای تبیین این نگاه در سطح ملی و بین‌المللی بردارند.

وی ادامه داد: قم علیرغم داشتن جمعیت بیشتری نسبت به ۱۰ استان کشور، اما متأسفانه کمترین بهره را از منابع ملی دارد، البته در بودجه سالانه برای سه شهر قم، مشهد و شیراز اعتباراتی در نظر گرفته می‌شود که این اعتبارات بعضا عملیاتی نمی‌شود.

جلالی با تأکید بر این که مسئولان استانی تاکنون نتوانسته‌اند سبب رفع بی توجهی‌ها به قم شوند بیان کرد: به نظر می‌رسد چند پیشنهاد مانند توسعه جغرافیایی استان می‌تواند توسعه تخصیص منابع ملی را برای استان به دنبال داشته باشد.

وی با تصریح بر ضرورت تعیین ردیف اعتباری ویژه به دلیل میزبانی قم از زائران داخلی و خارجی گفت: فراهم کردن بستر جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی با اولویت سرمایه‌گذاری داخلی یک ضرورت است که مدیران قم باید آن را پیگیری و دنبال کنند.

جلالی با بیان لزوم دور نگهداشتن قم از صنایع آلاینده افزود: دریاچه نمک، یکی از ظرفیت‌های مهم و غنی برای درآمدزایی،  اشتغال و جلوگیری از افزایش گرد و غبارها در قم است که می توان آن را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به سرانجام رساند.

وی سپس به کثرت حضور اتباع خارجی در قم اشاره کرد و افزود: برای جبران هزینه‌های مربوط به این موضوع می‌توان به استفاده از منابع بین‌المللی اندیشید.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر اضافه کرد: مدیران استان باید تلاش کنند تا بر اساس شاخص‌هایی مانند موقعیت جغرافیایی، زائرپذیر بودن و همچنین وجود مبارک مراجع معظم تقلید و حوزه‌های فقهی و فرهنگی در قم، زمینه را برای اصلاح فرآیند جذب منابع ملی مهیا کنند و آن را به عینیت برسانند.

وی با اشاره به محوریت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در بحث گردشگری مذهبی قم یادآور شد: یکی دیگر از ظرفیت‌های مغفول استان، معرفی و احیای اماکن تاریخی برای جذب بیشتر گردشگران است.

جلالی در پایان سخنان خود پیشنهاد کرد تا ایجاد بازارچه عرضه صنایع دستی با توجه به تولید این صنایع در قم و ناشناخته بودن آن، در دستور کار مسئولان ذیربط قرار گیرد.

  • نویسنده : سمیرا مرادیان