عضو کمیته علمی کرونا با اشاره به جهش XE سویه امیکرون و با بیان اینکه به احتمال زیاد این سویه‌های ترکیبی هنوز به کشور ما نیامده است، گفت: اکنون از دیدگاه سرایت پذیری سویه‌های ترکیبی از جمله سویه XE بین ۱۰ تا ۴۰ درصد سرایت بیشتری دارند، اما از نظر کشندگی و افزایش شدت بیمای خوشبختانه هنوز گزارشی نداشتیم که بگوید شدت در این زمینه بیشتر است.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری تسنیم، دکتر مجید مختاری با اشاره به اینکه روند کاهشی کرونا را تا حدود دو هفته قبل در کشور شاهد بودیم، گفت: اما آرام آرام روند صعودی موارد ابتلا که پیش‌بینی می‌کردیم را شاهدیم ولی از نظر مرگ و میر خوشبختانه شرایط کاهشی است؛ هرچند که حتی یک مرگ هم برای ما زیاد است اما نسبت به حدود دو ماه قبل، اکنون تعداد مرگ و میر خیلی کمتر است و این موارد مرگ و میر نیز بازتاب بیمارانِ دو الی سه هفته قبل هستند. اگر در حال حاضر روند ابتلا صعودی باشد، احتمال دارد طی هفته‌های آتی مرگ و میر هم افزایش یابد اما امیدواریم به اعداد بالای قبلی نرسیم.

وی افزود: با وجود تعطیلات سال نو، مسافرت‌ها و بازگشایی مدارس که همگی عوامل خطر انتشار ویروس هستند، طبیعتا انتظار ازدیاد تعداد ابتلا وجود داشت. بنابراین برای روزهای آتی نوسانات ادامه خواهد داشت و به نظر نمی‌رسد رفتار ویروس با وجود سویه‌های جدید و ترکیبی تغییر کرده باشد که به دنبال این موضوع هم در سطح جهانی پیش‌بینی نمی‌شود که دچار جهش وحشتناک جدیدی شده باشیم.

وی همچنین تاکید کرد: نباید با اسم امواج بیماری، جامعه را تهییج کنیم؛ اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، مهمانی‌ها و دورهمی‌ها کاهش یابد، احتیاطات لازم در وسایل حمل و نقل عمومی صورت گیرد، زدن ماسک در اماکن سربسته اجباری باشد و… احتمالا نوسانات را خواهیم داشت، ولی اینکه آیا موج هفتم بروز خواهد کرد یا خیر، نیاز است تا زمان بگذرد که بتوان نظر داد.

او درباره گسترش شیوع بیماری به دنبال تغییر رفتارها در نوروز از جمله سفرها، افزود: احتمالا افزایش موارد، ناحیه‌ای خواهد بود و اگر همین روند رشد بیماری طی شود، شرایط آنچنان هشدار دهنده نخواهد بود.

مختاری در خصوص سویه در گردش کرونا در کشور، اظهار کرد: به طور کلی بر اساس اطلاع بنده سویه BA۲ در کل دنیا غالب است و به نظر نمی‌رسد ما هم از دنیا مجزا باشیم. اینطور نیست که تمام سویه‌ها را پیگیری کنیم، ما با اپیدمیولوژی ناحیه‌ای و جهانی هم جلو می‌رویم و نمونه برداری‌ها برای سویه‌های متفاوت انجام می‌شود ولی نه به طور دائم و تمام نمونه‌ها؛ بر اساس اطلاعات بنده از هر ۱۰۰۰ نمونه یک نمونه برای توالی یابی ژنتیکی فرستاده می‌شود. تا جایی که اطلاع دارم تا پیش از سال جدید سویه BA۲ غالب بوده است کما اینکه در دنیا هم شرایط چنین است.

وی درباره شیوع یا عدم شیوع سویه ترکیبی از دو زیرواریانت BA۲ و BA۱ تحت عنوان XE در ایران، تصریح کرد: خیلی زود است که در این مورد صحبت کنیم. برخی کشورهای اروپایی از جمله انگلستان که توالی‌یابی ژنتیکی زیادی از ویروس انجام می‌دهند، این موضوع را اعلام کردند. تعداد سویه‌های ترکیبی که ترکیب‌های متفاوتی از خود امیکرون یا دلتا با امیکرون است توسط این کشورها اعلام شده است، اما هنوز در حدی نیست که حتی سازمان بهداشت جهانی نظر دهد. تعداد موارد بسیار پایین است و به احتمال زیاد این سویه‌ها در کشور ما نیامده است مگر اینکه طی ماه‌های آتی با افزایش سفرهای خارجی این سویه هم وارد کشور شود.

مختاری گفت: اکنون از دیدگاه سرایت پذیری سویه‌های ترکیبی از جمله سویه XE بین ۱۰ تا ۴۰ درصد سرایت بیشتری دارند اما از نظر کشندگی و افزایش شدت بیمای خوشبختانه هنوز گزارشی نداشتیم که بگوید شدت در این زمینه بیشتر است.

عضو کمیته علمی کرونا درخصوص آموزش حضوری در مدارس نیز به ایسنا،‌ گفت: قطعا در جلسه آتی کمیته علمی کرونا در این زمینه صحبت خواهیم کرد و جهت‌گیری لازم هم صورت می‌گیرد. باید ببینیم نظر جمعی کمیته چه خواهد بود. البته به طور کلی ما پیش‌بینی از افزایش ابتلا در میان کودکان را داریم و این افزایش نه تنها در کودکان که در بزگسالان هم مشاهده می‌شود. امیدواریم در بازبینی این موضوع از بار بیماری در کودکان هم کاسته شود. همواره پیشگیری و احتیاط، تاکید اصلی ما است. اینکه فکر کنیم کرونا تمام شده و به زندگی عادی برگردیم صدمه زیادی به بسیاری از کشورهای دنیا زده است و تمام رعایت‌ها از جمله فاصله فیزیکی،‌ زدن ماسک و… همواره ضروری است.

  • نویسنده : سمیرا مرادیان