نایب قهرمان وزنه‌برداری جهان با بیان اینکه برای رسیدن به المپیک ۲۰۲۴ پاریس نیاز به تغییر دسته وزنی دارم گفت: باید به دسته ۸۹ کیلوگرم بروم جایی که بزرگان وزنه‌برداری ایران مانند «کیانوش رستمی» در آن حضور دارند.

به گزارش آماج‌خبر به نقل از خبرگزاری ایرنا، وزنه‌برداری ایران در پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی موفق به کسب ۲۷ مدال رنگارنگ شد. هر چند بسیاری از کارشناسان اقدام مسوولان ترکیه در اهداء مدال به هر سه حرکت (یک ضرب، دو ضرب و مجموع) را قبول نداشتند اما وزنه‌برداری ایران در قونیه چند نخبه را به جهان پولاد سرد معرفی کرد. نخبگانی که می‌توانند به پشتوانه خوبی برای رقابت در وزنه‌برداری تبدیل شوند. یکی از این جوانان میرمصطفی جوادی بود که در یکسال گذشته موفق شده چند عنوان آسیایی، جهانی و کشورهای اسلامی را کسب کند.

 

جوادی در دسته ۸۱ کیلوگرم وزنه زد و موفق به کسب ۲ مدال طلا و یک نقره شد. او همچنین در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۲۱ جهان در ازبکستان عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرد. جوادی مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا را نیز در کارنامه دارد. گروه ورزش ایرنا برای آگاهی از برنامه‌ها و همچنین اهداف ورزشی نایب قهرمان وزنه‌برداری جهان پای صحبت‌های جوادی نشست.

 

متن کامل این گفت وگو در زیر آمده است:

 

در قونیه وزنه‌برداری ایران خوش درخشید و افزون بر کسب ۲۷ مدال رنگارنگ چند چهره جدید نیز به دنیای فولاد سرد معرفی کرد یکی از این چهره ها میرمصطفی جوادی بود در این خصوص چه نظری دارید؟

 

تغییر تیم مدیریتی فدراسیون تاثیر زیادی در روحیه ملی‌پوشان داشت. تیم مدیریتی، یک تیم جوان و نیاز به حمایت بیشتر دارد. من، رسول معتمدی، علی داودی و حسین سلطانی از مسابقات جوانان جهان با هم بودیم و اکنون نیز در بزرگسالان در اردو هستیم. مشکلاتی که در یکسال گذشته وجود داشت موانعی بر سر راه توسعه این رشته بود. وزنه‌برداری ایران ظرفیت‌های زیادی دارد. از بین جوانان چند سال پیش این رشته، علی داودی در حضور تالاخادزه نایب قهرمان المپیک شد و رسول معتمدی عنوان قهرمانی جهان، آسیا و کشورهای اسلامی را کسب کرد. من نیز توانستم نایب قهرمان جهان شوم و حتی به رکورد جهان حمله کردم. در دسته ۸۱ کیلوگرم حسین سلطانی با وجود رقبای قدرتمند به ۲ مدال بازی‌های کشورهای اسلامی در این دسته رسید.

 

قدرت‌نمایی وزنه‌برداران ایرانی در قونیه نشان داد که نسل جدید برای مسابقات بزرگ به برنامه‌ریزی نیاز دارد و این توانایی را داریم که با بزرگان جهان و المپیک رقابت کنیم. ایران در وزنه‌برداری دنیا حرفی برای گفتن دارد و تنها راه شکوفایی این رشته حمایت خاص از قهرمانان آن است.

 

با وجود یک ماه تمرین این نتایج درخشان کسب شد آیا آمادگی تیم از گذشته بود؟

 

ملی‌پوشان علاوه بر تمرینات گروهی در زمانی که خارج از اردو هستند نیز تمرین دارند. ما بعد از تعطیلات سال نو به اردو دعوت شدیم اما مشکلات سالن و تغذیه بسیار زیاد بود. اعتراض‌هایی نیز داشتیم اما هیچ اقدامی انجام نشد. به حقوق و پاداش‌ها نیز اعتراض داشتیم اما کسی گوش نمی‌داد لذا برای آنکه صدای خود را به گوش مسوولان برسانیم دست‌جمعی اردو را ترک کردیم. همزمان با ترک اردو، رای دیوان عدالت اداری نیز صادر و تغییرات مدیریتی نیز در راس فدراسیون ایجاد شد. امیدوارم با این تغییرات دیگر شاهد مشکلات گذشته نباشیم.

 

میرمصطفی جوادی آذرماه سال گذشته بعد از نایب قهرمانی جهان، از مشکلات گفت. چرا این مشکلات حل نشد؟

 

من بعد از کسب مدال در مسابقات جهانی ازبکستان به مشکلات تغذیه‌ای اشاره کردم و آن ابتدای راه بود و همه ورزشکارانی که در اردو، این مشکلات را داشتند و حتی بعد از من نیز رسول معتمدی نیز مواردی را مطرح کرد. بیان آن مشکلات برای این بود که مسوولان به دنبال حل آن باشند. مشکلات اردویی نه تنها حل نشد بلکه در خردادماه بیشتر هم شد و ورزشکاران را مجبور به ترک اردو کرد. شرایط برای تمرین غیر قابل تحمل شده بود و محمدحسین برخواه سرمربی تیم نیز به آن اعتراف کرد، اما مدیریت گامی در جهت برطرف کردن آن برنداشت.

 

برخی باور دارند که سطح مسابقات وزنه‌برداری بازی‌ کشورهای اسلامی پایین بود شما در این زمینه چه نظری دارید؟

 

شاید در هر دسته چند ورزشکار مطرح نبودند اما حضور وزنه‌برداران قزاق، ترکیه‌ای و ازبکستانی رقابت را سخت کرده بود. در دسته من هم وزنه‌بردار المپیکی و هم قهرمان جوانان جهان حضور داشت. حتی در یکضرب ورزشکار ازبکستانی طلا کسب کرد و من به نقره رسیدم. حسین سلطانی هم درخشان ظاهر شد و به ۲ مدال رسید. من در این بازی‌ها برای شکستن رکورد جهانی اقدام کردم که موفق نشدم. می‌توانستم وزنه ۲۰۹ کیلوگرمی را مهار کنم اما شرایط بر وفق مراد من نبود. امیدوارم روزی بتوانم رکورددار جهان شوم.

 

تغییر دسته‌های المپیکی موجب شد تا میرمصطفی جوادی نتواند در المپیک ۲۰۲۴ پاریس وزنه بزند. برای عبور از این مشکل چه راهبردی در دستور کار دارید؟

 

من به احتمال زیاد در مسابقات قهرمانی آسیا که مهرماه در کشور بحرین برگزار می‌شود شرکت نخواهم کرد و به دنبال تغییر دسته خود هستم. دسته ۸۹ کیلوگرم المپیکی شده و باید افزایش وزن داشته باشم. به احتمال زیاد در مسابقات سال ۲۰۲۲ قهرمانی جهان در کلمبیا که نخستین گزینشی المپیک است در دسته ۸۹ کیلوگرم به روی تخته خواهم رفت تا بتوانم امتیازات لازم را برای رسیدن به پاریس جمع کنم. کار راحتی نیست و رسیدن به مدال المپیک هم سختی‌هایی دارد و باید برای عبور از آن تلاش کنم. رقیبان داخلی و خارجی زیادی نیز دارم.

 

در دسته ۸۹ کیلوگرم کیانوش رستمی قهرمان جهان و المپیک هم حضور دارد.

 

بله کیانوش رستمی از بزرگان وزنه‌برداری ایران و جهان به شمار می‌رود و ۲ مدال المپیک را در کارنامه دارد من نیز تلاش خود را خواهم کرد تا بتوانم در این رقابت سهمیه المپیک را کسب کنم. کسب سهمیه در دسته ۸۹ کیلوگرم راحت نیست و اگر در داخل هم این سهمیه کسب شود رقابت جهانی آن سخت خواهد بود. زیرا با تغییر دسته‌های المپیکی شماری از قهرمانان از دسته ۸۱ و ۹۶ کیلوگرم به دسته ۸۹ خواهند آمد. رویای مدال المپیک رقابت را سخت کرده و این دسته یکی از سخت‌ترین دسته‌های المپیکی به شمار خواهد رفت.

 

اردوی بعدی تیم ملی وزنه‌برداری چه زمانی و کجا خواهد بود؟

 

هنوز تاریخ دقیق اردو به وزنه‌بردارها اعلام نشده ولی به احتمال زیاد از اوایل شهریور این اردو در برگزار خواهد شد. با توجه به مشکلات کمپ تیم‌های ملی وزنه‌برداری به احتمال زیاد این اردو در آکادمی کمیته ملی المپیک برگزار می‌شود. تیم مدیریتی جدید تلاش زیادی برای برطرف کردند مشکلات خواهند کرد و حضور این قهرمانان در کنار تیم ملی می‌تواند به انگیزه‌ای برای موفقیت تبدیل شود.

 

تیم ملی وزنه‌برداری ایران در حالی به کار خود در پنجمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی پایان داد که در نهایت موفق به کسب ۲۷ مدال شامل ۹ طلا، ۶ نقره و ۱۲ برنز شد و الهام حسینی نماینده دسته ۸۱ کیلوگرم زنان ایران نیز با رکورد ۱۰۰ کیلوگرم در یک‌ضرب، ۱۲۳ کیلوگرم در دوضرب و ثبت رکورد مجموع ۲۲۳ کیلوگرم به عنوان نفر سوم رقابت، یک طلا (یک‌ضرب) و ۲ برنز (دوضرب و مجموع) گرفت تا نخستین مدال زرین تاریخ وزنه‌برداری ایران را به نام خود سند بزند.

 

در مجموع تیم ملی ایران در بخش مردان ۸ طلا، ۶ نقره و ۷ برنز کسب کرد و دختران وزنه‌بردار نیز موفق به کسب یک طلا و ۵ برنز شدند.

 

در بازی‌های کشورهای اسلامی که به میزبانی قونیه ترکیه درحال برگزاری است، رضا بیرانوند (۳ طلای دسته ۹۶ کیلوگرم)، رسول معتمدی (۳ مدال طلای دسته ۱۰۲ کیلوگرم)، میرمصطفی جوادی (۲ طلا و یک نقره)، پیمان جان (۲ نقره و یک برنز دسته ۱۰۹ کیلوگرم)، علیرضا یوسفی (۲ نقره و یک برنز دسته فوق سنگین)، مهدی کرمی (یک نقره و ۲ برنز دسته ۱۰۹ کیلوگرم)، حسین سلطانی (۲ برنز دسته ۸۱ کیلوگرم) و حافظ قشقایی (یک برنز دسته ۶۷ کیلوگرم) در بخش مردان و سیده الهام حسینی (یک طلا و ۲ برنز دسته ۸۷ کیلوگرم) و پوپک بسامی (۳ مدال برنز دسته ۵۵ کیلوگرم) در بخش زنان برای ایران مدال کسب کردند.

  • نویسنده : سعادت کاظمی