مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: بر اساس آخرین پایش صورت گرفته حجم مخزن سدکوچری این استان ۹۷.۹۰۶ میلیون متر مکعب است در حالی که حجم مخزن این سد در مدت مشابه سال قبل، ۱۴۶.۶۳۲ میلیون متر مکعب بوده‌است.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایرنا، علی اصغری روز یکشنبه عنوان کرد: حجم مخزن سد ۱۵ خرداد نیز بر اساس آخرین آمار ۸۲.۸۰۹ میلیون متر مکعب می باشد درحالی که در مدت مشابه سال قبل حجم مخزن این سد ۱۰۱.۷۴۵ میلیون متر مکعب بوده‌است.

 

وی با اشاره به این که سدهای کوچری و ۱۵ خرداد از مهمترین منابع تامین کننده آب مورد نیاز استان قم به شمار می‌آیند، ادامه داد: روند کاهشی حجم مخزن سدهای استان بار دیگر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب را به خوبی نمایان می‌سازد.

 

وی بیان کرد: آب مورد نیاز استان قم به سختی و با صرف هزینه‌های زیاد تامین می‌شود، به همین دلیل نیاز است تا مصرف آن دربخش‌های مختلف با رعایت الگوی مصرف و سرانه‌های تعیین شده باشد تا مشکلی در فرآیند تامین آب قم به وجود نیاید.

 

اصغری گفت:‌ پایش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد بارش برف و باران طی سال آبی جاری در مناطق سدهای استان نسبت به متوسط آماری ۱۶.۷ درصد کاهش داشته‌ و این موضوع نیز تاکید دیگری بر اهمیت موضوع لزوم کاهش مصرف آب در قم است.

 

وی بیان داشت: با افزایش مصرف آب در قم، لزوم استفاده از آب چاه‌های داخل استان برای تامین آب مورد نیاز مردم بیشتر می‌شود و همین مساله کاهش احتمالی کیفیت آب را درپی خواهد داشت به همین دلیل از مردم می‌خواهیم برای حفظ کیفیت بالای آب قم در مصرف آن صرفه جویی کنند.

 

سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه ۱۳۹۵ با هدف تأمین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیم‌ور، سلفچگان به طور رسمی به بهره برداری رسید.

سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است. حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون متر مکعب می‌باشد. این سد توسط آب‌های حوزه قمرود تغذیه می‌شود.

  • نویسنده : فاطمه یوسفی