کارشناس مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان گفت: حداکثر دمای کلانشهر اصفهان در تابستان امسال کم سابقه است بطوریکه در چند روز گذشته به ۴۳ درجه سانتی‌گراد نیز رسید.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایرنا، حجت‌الله علی عسگریان گفت: دمای هوای کلانشهر اصفهان در این روزها به حداکثر دمای استان نزدیک شده و به بالای ۴۰ درجه رسیده است.

 

وی با بیان اینکه حداکثر دمای استان نیز در شنبه هفته گذشته که کلانشهر اصفهان با بیشترین دما مواجه بود به ۴۸ درجه سانتی‌گراد در خورو بیابانک رسید، اظهار داشت: ممکن است عده ای بگویند که دمای هوای اصفهان از اعداد اعلام شده بالاتر است که دلیل آن تفاوت دمای استاندارد و دمای احساسی است.

 

این کارشناس هواشناسی توضیح داد: دمای هوایی که توسط اداره هواشناسی اعلام می شود ” دمای در سایه ” و داخل جعبه اسکرین است درحالیکه اگر در همان لحظه دماسنج را در محیط که تابش آفتاب وجود دارد، قرار داد ممکن است دمای بیشتری نشان دهد.

 

علی عسگریان ادامه داد: در واقع ممکن است در تابستان “دمای احساسی” در بین افراد از عددی که هواشناسی بعنوان دمای هوا اعلام می کند، بیشتر باشد.

 

وی با اشاره به اینکه ممکن است حداکثر دمای هوای امروز کلانشهر اصفهان به ۴۲ درجه برسد، خاطرنشان کرد: دمای هوا در سمت شرق اصفهان نسبت به روزهای گذشته کمی کمتر شده است که احتمال دارد یکی از دلایل آن وجود گرد و خاک در این منطقه و رسیدن کمتر تابش خورشید به زمین باشد.

 

وی ادامه داد: دمای هوا در استان از فردا به کُندی روند کاهشی به خود می گیرد و در ۲ تا سه روز آینده ممکن است سه تا پنج درجه کاهش داشته باشد اما پس از چهار تا پنج روز مجددا دمای هوا بالا می رود.

 

علی عسگریان درباره وضعیت گرد و خاک و غبار محلی گفت: امروز وضعیت غبار مانند دیروز است و از فردا در نیمه شرقی باز هم گردو خاک خواهیم داشت که ممکن است از جمله کمی، کمتر شود.

 

بر اساس نقشه‌های هواشناسی در استان اصفهان برای روز سه شنبه و چهارشنبه وزش باد شدید و در نیمه‌ شرقی همراه با گردوخاک محلی پیش‌بینی می‌شود.

 

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان نیز در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هفت امروز صبح معادل ۱۴۳ (AQI) و ناسالم برای گروه های حساس است.

 

  • نویسنده : نگین حاجی حسینی