وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هدفگذاری‌های طرح نهضت ملی مسکن از برنامه این وزارتخانه برای ساخت ۳۰ تا ۴۰ شهر جدید در کشور خبر داد.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبر فارسی،  رستم قاسمی در نشست ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) افزود: طبق هدفگذاری‌ها در طرح نهضت ملی مسکن، باید ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌های جدید احداث شود و در شهر‌های جدید علاوه بر ساخت مسکن از طریق تبدیل زمین‌ها باید خلق درآمد شده و درآمد‌های حاصل در راستای پیشبرد نهضت ملی مسکن صرف شود.

 

«عارف نوروزی» سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) نیز با تاکید بر اینکه بستر‌ها برای تحقق اهداف تعیین شده فراهم است، افزود: باید مراحل کار شتاب و سرعت بیشتری بگیرد البته در ماه‌های آینده جهش مناسبی در حوزه اقدامات مربوط به طرح نهضت ملی مسکن رخ خواهد داد.

 

در این نشست؛ مشکلات و دغدغه‌های ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در مسیر ساخت و تکمیل پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن به ویژه در استان‌ها مطرح و رسیدگی شد.

 

براساس این گزارش، شهریور سال گذشته مدیرعامل سابق شرکت عمران شهر‌های جدید ایران نیز در تشریح جزییات ساخت ۴۰ شهرک مسکونی در ۱۴ استان کشور از احداث ۲ شهرک مسکونی با جمعیت‌پذیری ۵۵ هزار نفر در تهران خبر داده بود.

 

«حبیب‌الله طاهرخانی» با اشاره به برنامه ریزی برای تامین زمین ساخت مسکن در سراسر کشور، یادآور شد: شرکت عمران شهر‌های جدید در ۱۴ استان کشور احداث ۴۰ شهرک و در استان تهران ۲ شهرک با مساحت یک هزار و ۴۳۸ جمعیت‌پذیری ۵۵ هزار نفر و واحد پذیری ۱۶ هزار و ۶۷۰ واحد در دستور کار و مطالعه دارد.

 

وی از برنامه ریزی برای ساخت یک شهرک به مساحت ۳۰۰ هکتار و جمعیت پذیری ۲۶ هزار نفر با تعداد واحد هفت هزار و ۸۸۰ در استان البرز؛ یک شهرک به مساحت یک هزار و ۴۵۹ هکتار، جمعیت پذیری ۲۹ هزار نفر و پذیری هشت هزار و ۷۹۰ واحد در استان‌های فارس و خراسان جنوبی به ترتیب هفت و یک شهرک خبر داد.

 

مدیرعامل سابق شرکت عمران شهر‌های جدید ایران با بیان این‌که در استان کردستان یک شهرک با مساحت ۴۰۳ هکتار جمعیت‌پذیری ۲۷هزار و واحدپذیری هشت هزارو ۱۸۰ واحد عملیاتی شده است، گفت: در استان مازندران ۱۰ شهرک برای ۶ شهرستان با مساحت ۷۳۷ هکتار، ۶۰ هزار و ۱۰۰ نفر جمعیت‌پذیری و ۱۸ هزارو ۲۱۰ واحد در دستور کار قرار دارد.

 

به گفته طاهرخانی، در گلستان هفت شهرک در هفت شهرستان این استان به مساحت یک هزار و ۸۲۰ هکتار، جمعیت پذیری ۸۸ هزارو ۵۰۰ نفر برای ساخت ۲۶ هزار و ۸۲۰ واحد احداث خواهد شد. در آذربایجان شرقی ۲ شهرک احداث می‌شود، در این استان یک شهرک در دست مطالعه است و شهرک دیگر با مساحت ۲۶۹ هکتار، جمعیت پذیری ۲۵ هزارو ۸۰۰ نفر و واحدپذیری هفت هزار و ۸۲۰ واحد احداث می‌شود.

 

وی از احداث ۲ شهرک در استان هرمزگان، یک شهرک در کرمان و یک شهرک در اردبیل به ترتیب با مساحت ۸۶۵ هکتار، ۳۵۰ هکتار و ۲۸۵ هکتار خبر داد و یادآور شد: جمعیت‌پذیری این سه شهر در مجموع ۷۵ هزار و ۸۵۲ نفر است و علاوه بر این‌ها در استان یزد سه شهرک و در سمنان نیز یک شهرک احداث می‌شود.

  • نویسنده : فاطمه السادات میردهقان