سرپرست اداره کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت تحلیل آمارها نشان‌دهنده حضور 89 درصدی دانش‌آموزان در مدارس کشور است که نسبت به روزهای اول بازگشایی مدارس، آمار حضور دانش‌آموزان افزایش داشته است.

به گزارش آماج خبر به نقل از پانا، سید مجتبی هاشمی با حضور در برنامه «روی خط خبر» در شبکه خبر، اظهار کرد: طبق مصوبه ستادملی مبارزه با کرونا، تصمیم بر بازگشایی حضوری مدارس از روز ۱۴ فروردین، گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه لازمه این حضور تدوین شاخص‌هایی برای رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در مدارس بود، افزود: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های حضور دانش‌آموزان، بهره‌برداری از ظرفیت همه ارکان مشارکتی و استان‌ها برای استمرار آموزش‌های حضوری در مدارس است.

هاشمی گفت: استراتژی نظارتی امسال، به نوعی نسبت به سال‌های قبل پررنگ‌تر بود؛ بدین معنا که نظارت بیشتری از سوی ستاد و حوزه مرکزی، بر نظارت استانی انجام شد.

وی گفت: بر اساس شاخص‌های تدوین شده در نظارت و ارزیابی از سوی ستاد مرکزی، نظارت‌ها در۳ سطح مدرسه، منطقه و استان و در دو حیطه «فرآیندهای مقدماتی و استمرار بازگشایی مطلوب» و «نتایج حاصله از اقدامات انجام شده در این راستا»، صورت گرفت.

سرپرست اداره کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات در پاسخ به این سوال که تاکنون بر چند مدرسه نظارت داشته اید؟ گفت: تاکنون در مجموع تعداد ۳۵ هزار و ۴۰۳ مدرسه فرم های نظارت و ارزیابی را در سامانه وزارت آموزش و پرورش ثبت کرده اند که با توجه به فراگیری انواع مدارس در حوزه کاری ما که مدارس دولتی، غیردولتی، خاص، شهری، روستایی و … را در بر می گیرد این آمار قابل تعمیم است.

هاشمی ادامه داد: از ساعات اولیه بازگشایی که موفق به نظارت بر حدود ۴ هزار مدرسه از طریق فرم های ثبت شده در سامانه، در سراسر کشور شده بودیم تا امروز که بیش از ۳۵ هزار مدرسه مورد نظارت و ارزیابی قرار گرفته است، آمار تحلیلی به دست آمده، یک آمار منطقی است و نشان می دهد که این آمار قابلیت تعمیم از روز اول را داشته است.

وی با اشاره به اینکه نظارت بیشتر مدارس به صورت رندمی بوده ولی در بین آنها گزارش های موردی هم برای نظارت داشته ایم، گفت: تا امروز که بر عملکرد ۳۵ هزار و ۴۰۳ مدرسه نظارت انجام شده است، تحلیل آمارها نشان از حضور ۸۹ درصدی دانش آموزان در مدارس کشور دارد که افزایش آمار حضور دانش آموزان در مدارس نسبت به روزهای اول بازگشایی حضوری حاکی از همراهی مدیران مدارس، معلمان و حمایت خانواده ها از طرح بازگشایی حضوری مدارس است.

سرپرست اداره کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، نظارت و ارزیابی مدارس تا پایان سال تحصیلی ادامه خواهد داشت و گام پایانی ما زمانی است که آمار حضور دانش آموزان در مدارس به ۱۰۰ درصد رسیده باشد.

وی با اشاره به ثبت داده‌ها در سامانه نظارت و ارزیابی حوزه ستادی افزود: پس از ثبت و جمع‌آوری داده‌ها در این سامانه، توسط پژوهشگران تحلیل خواهد شد و نتایج این تحلیل در اختیار شورای رهبری وزارت آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت تا در نهایت تصمیم‌های لازم برای استمرار این بازگشایی اتخاذ شود.

هاشمی در پایان گفت: از تلاش تمام مدیران مدارس، معلمان و همراهی خانواده‌ها در دوران کرونا تشکر می‌کنم و امروز هم نیازمند حمایت تمام این عزیزان برای بازگشایی مطلوب و استمرار حضور دانش آموزان در مدارس هستیم.

  • نویسنده : مبینا علی‌حیدری