فرماندار شهرستان تنگستان گفت: ۲۵ درصد منابع مورد نیاز پروژه مجتمع آبزیان دریایی جهاددانشگاهی از بودجه ۱۴۰۱ شهرستان تنگستان تامین خواهد شد.

به گزارش آماج خبر از بوشهر؛ احمد لطفی صبح روز چهارشنبه در بازدید از مجتمع آبزیان دریایی اظهار کرد: طرح ملی دانش بنیان اقدام ارزشمندی برای شهرستان تنگستان است مقدمات کار انجام شده است و پیش بینی می‌شود این طرح تا پایان سال ۱۴۰۱ بهره برداری شود.

وی اضافه کرد: برای تکمیل پروژه فناورانه مجتمع آبزیان دریایی جهاددانشگاهی در شهرستان تنگستان مشکلاتی در حوزه آب و پسماند وجود دارد که برای به نتیجه رسیدن این پروژه سازمان‌های مربوطه باید اقدامات لازم را انجام دهند تا طبق برنامه زمانی این طرح  به سرانجام برسد.

فرماندار شهرستان تنگستان تصریح کرد: تلاش می‌شود با ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و پشتیبانی مالی از سمت شهرستان و مرکز استان و همت مجموعه جهاددانشگاهی کار این طرح مهم و فناراونه ملی مجتمع آبزیان دریایی جهاددانشگاهی به‌منظور تولید و تکثیر بچه ماهی، تولید غذای زنده آبزیان هر چه زودتر بهره برداری برسد.

لطفی بابیان اینکه ۲۵ درصد منابع مورد نیاز پروژه مجتمع آبزیان دریایی جهاددانشگاهی از بودجه ۱۴۰۱ شهرستان تنگستان تامین خواهد شد، افزود: این پروژه می‌تواند به طور مستقیم برای جوانان منطقه اشتغال آفرین باشد و زنجیری فعالیت‌های شیلاتی شهرستان را تکمیل کند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: ظرفیت اعتباری شهرستان تنگستان جوابگوی همه نیازها نیست از این رو باید از اعتبارات ملی نیز کمک گرفت تا این کار بزرگ به نتیجه برسد.

فرماندار تنگستان تاکید کرد: مجتمع آبزیان دریایی جهاددانشگاهی یک پایه کاری مهم برای این است که در آینده شرکت‌های دانش بنیان دیگر هم وارد کار شوند.

لطفی به مدیران آب‌ها و شیلات شهرستان تنگستان دستورات لازم برای تسهیل در اجرای این پروژه را صادر کرد.

علی احمدی‌زاده، رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر نیز در این بازدید اظهار کرد: این نهاد به دنبال قطع وابستگی کشور و با هدف ارزآوری موثر و ایجاد اشتغال پایدار و توسعه اقتصاد دربامحور طرح فناورانه تکمیل زنجیره پرورش ماهی را که پیش از این مطالعات علمی آن به صورت پایلوت با موفقیت انجام شده است باهدف تولید و تکثیر بچه ماهی در قفس و تولید غذای زنده آبزیان اجرایی کرده است.

وی اضافه کرد: فاز نخست مجتمع آبریان دریایی استان بوشهر با هدف تولید و تکثیر سالانه پنج میلیون قطعه بچه‌ماهی سی‌باس در زمینی به مساحت ۱۲ هزار مترمربع با ۳۰ میلیارد تومان اعتبار اجرا خواهد شد و اکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بالای پرورش آبزیان در آب‌های استان بوشهر، با اجرای این پروژه این استان به قطب تولید و تکثیر بچه‌ماهی کشور تبدیل می‌شود.

احمدی‌زاده خاطر نشان کرد: ساخت مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر در طرح کسب دانش فنی تولید و تکثیر به‌ عنوان یکی از ۳۱ طرح فناورانه ملی جهاد دانشگاهی در سال ۹۹، کشور را از واردات بچه ماهی که در زمان حاضر از کشورهای هند، استرالیا و تایلند برای پرورش در قفس انجام می‌شود، بی‌نیاز می‌کند.

وی گفت:در این مجتمع برای توسعه فناوری در کنار تولید و تکثیر بچه ماهی، تولید غذای زنده آبزیان همچون آرتمیا، روتیفر و جلبک نیز در برنامه‌های تدوینی استان در عرصه دریا اتفاق خواهد افتاد.

رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر افزود: در زمان حاضر همه بچه‌ ماهی مورد نیاز کشور از خارج تأمین می‌شود که در برنامه ششم توسعه تولید ۲۰۰ هزار تن آبزی در بحث پرورش ماهی در قفس برنامه‌ریزی‌ شده که با تحقق این مهم کشور از واردات بچه‌ماهی بی‌نیاز خواهد شد.

 

 

  • نویسنده : محمد رضا کاشفی