کارشناس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: حوزه دانش بنیان کشاورزی این استان بویژه در صنعت تخصصی کشت و تولید نهال از ظرفیت بالایی برخوردار است و می تواند در تحقق شعار سال نقش اساسی ایفا کند.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایرنا، فرشاد شمسی‌کیا روز پنجشنبه افزود: در بخش تولید نهال، پایه های رویشی، پایه های گواهی شده و کشت بافت تحقیقات و فعالیت های خوبی در استان اصفهان انجام شده است و روز به روز اقدامات مرتبط با مباحث دانش بنیان نیز بیشتر می شود.

وی خاطرنشان کرد: اشتغال‌زایی و درآمدزایی از جمله نتایج توجه جدی به حوزه دانش بنیان در صنعت کشاورزی است و به افزایش کیفیت محصولات و تنوع تولیدات می انجامد.

کارشناس تولید نهال سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه حمایت از شرکت های دانش بینان حوزه کشاورزی ضروری است اضافه کرد: در بخش کشت بافت قرار است امسال ۲ شرکت مختص پژوهش و مباحث آزمایشگاهی به جمع شرکت های حاضر اضافه شوند.

شمسی‌کیا با تاکید بر لزوم توجه هرچه بیشتر به صادرات تصریح کرد: با وجود اینکه قابلیت تولید نهال، پایه های رویشی و کشت بافت در استان بخوبی فراهم است اما در حوزه صادرات موانعی وجود دارد که باید برای رفع آن تلاش شود.

وی اظهارداشت: حمایت از تولید شرکت های دانش بنیان و تحقیقاتی و همکاری در عرضه محصولات به بازارهای خارجی می تواند این صنعت را بیش از گذشته توانمند کند و در نهایت تحقق شعار سال را در پی داشته باشد.

کشت بافت، کشت سلول‌ها، بافت‌ها یا اندام‌های گیاهی در مواد مغذی مخصوص فرموله شده است، در این روش و در شرایط مناسب، یک گیاه کامل می‌تواند از یک سلول واحد تولید شود.

این روش بیش از ۳۰ سال است وجود دارد و به‌عنوان یک فناوری مهم کشورهای در حال توسعه برای تولید گیاهان فاقد بیماری، دارای کیفیت بالا و تولید سریع گیاهان شناخته شده است، همچنین این روش در زمینه به نژادی کشاورزی برای دستیابی به گونه‌های مقاوم استفاده می‌شود.

اصفهان با داشتن ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی (معادل ۵ درصد از مساحت استان) ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

 

  • نویسنده : نگین حاجی حسینی