استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی وقتی پسوند و پیشوند اسم‌شان تغییر می‌کند ناراحت می‌شوند، گفت: آقایی پیش بنده آمد که گرفتار بود و بنده نامه‌ای نوشتم برای یکی از خیرین به نام آقای علوی که حامل نامه، نوشته بنده را به اشتباه خدمت آیت‌الله العظمی علوی گرگانی برده بود که عکس‌العمل این مرجع تقلید، نشانه از اخلاص ایشان است.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی ظهر پنج‌شنبه ۲۵ فروردین‌ماه مصادف با دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان در سلسله نشست‌های تفسیر سوره عنکبوت که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد، با اشاره به تفسیر آیه ۵۲ سوره عنکبوت، اظهار کرد: کفار از پیامبر اسلام(ص) می‌خواستند که معجزاتی غیر از قرآن را برای آن‌ها بیاورد همانند حضرت ابراهیم(ع) که آتش بر ایشان سرد شد، اما خداوند متعال در این آیه می‌فرماید که معجزه اصلی پیغمبر(ص) قرآن کریم است و این معجزه

وی اضافه کرد: در آیه ۵۳ عنکبوت اشاره شده است که برخی می‌گفتند که پیغمبر بودن رسول خدا(ص) نیازمند یک شاهد است و خداوند متعال در در این آیه می‌فرماید شاهد پیامبری ایشان خود بنده هستم؛ حضرت ابراهیم(ع) چند صد سال بلکه چند هزار سال برای ارسال پیامبر خاتم(ص) دعا کرد و خداوند متعال در تورات و انجیل پیامبری حضرت محمد(ص) را شهادت داد.

استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه رانندگان به علت وجود دوربین‌های ترافیکی تخلف نمی‌کنند، مطرح کرد: اگر ما اعتقاد داشته باشیم که خداوند متعال عالم نسبت به پیدا و نهان و آگاه از زمین و آسمان است در زندگی خود دچار تحول و تغییر خواهیم شد.

رفیعی عنوان کرد: یکی از آثار اعتقاد به علم خداوند متعال نسبت به اعمال انسان، این است که انسان دیگر گناه نمی‌کند، اگر ما بدانیم که هیچ جایی از نگاه خداوند پنهان نیستیم و به این موضوع ایمان داشته باشیم گناه نخواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه بالاترین معروف این است که بدانیم خداوند متعال نسبت به اعمال ما آگاه است، عنوان کرد: تحمل مشکلات و سختی‌ها دومین اثری است که این معروف به دنبال دارد.

کارشناس معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، اخلاص را یکی دیگر از برکات اعتقاد به علم خداوند متعال دانست و عنوان کرد: حضرت زهرا سلام‌الله علیها در سه شبی که نان افطار خود را به یتیم، مسکین و اسیر داد به دنبال این نبود که کسی کار ایشان را ببیند و بخاطر اخلاص ایشان بود که آیه «وَیُطۡعِمُونَ ٱلطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِۦ مِسۡکِینٗا وَیَتِیمٗا وَأَسِیرًا» نازل شد.

وی با بیان اینکه برخی وقتی پسوند و پیشوند اسم‌شان تغییر می‌کند به آن‌ها بر می‌خورد، گفت: آقایی پیش بنده آمد که گرفتار بود و گفت نامه‌ای به بنده بدهید تا بروم پیش کسی که مشکل من را رفع کند، بنده نامه‌ای نوشتم برای یکی از خیرین به نام آقای علوی، حامل نامه، نوشته بنده را به اشتباه خدمت آیت‌الله العظمی علوی گرگانی برده بود، این مرجع تقلید، خودشان با بنده تماس گرفتند و بعد از سلام و احوال پرسی فرمودند که حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان می‌توانم به این فرد کمک کنم و بیش از این در توانم نیست؛ هر چند تماس آیت‌الله علوی گرگانی با بنده نشان از تواضع ایشان بود و نکته جالب این بود که هیچ اشاره‌ای به اینکه چرا عنوان ایشان در نامه نیامده است نداشتند.

رفیعی مطرح کرد: بنده منبرهای مختلفی می‌روم و هیچ توقعی از کسی ندارم چراکه مخلص امام حسین(ع) هستم و برایم فرقی ندارد که چه شخصی تماس می‌گیرد اما بارها آیت‌الله علوی گرگانی خودشان با بنده تماس می‌گرفتند و ضمن سلام و احوال پرسی، بنده را برای روضه دعوت می‌کردند که این رفتار نشان از تواضع و اخلاص این مرجع تقلید است که موجب ماندگاری نام ایشان هم می‌شود.

وی اثر چهارم اعتقاد به علم خداوند متعال را سهولت در عبادت دانست و مطرح کرد: اگر ما نماز می‌خوانیم باید به این موضوع توجه کنیم که خداوند متعال ما را می‌بیند که در این صورت بهترین نماز را اقامه خواهیم کرد.

استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به اینکه بالاترین معروف اعتقاد به «أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَىٰ» است، گفت: اگر به علم خداوند متعال اعتقاد داشته باشیم و بدانیم که خداوند ناظر بر اعمال است به ترک گناه، تحمل مصائب، اخلاص و سهولت در عبادت می‌رسیم.

  • نویسنده : زهره آقاجانی