معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان از افزایش خروجی سد زاینده‌رود به منظور آبیاری باغ‌های غرب این استان از بامداد امروز خبر داد و گفت: این دوره آبیاری، سبب جاری سازی رودخانه در محدوده شهر و شرق اصفهان نمی‌شود.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایرنا، روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان روز یکشنبه به نقل از محمود چیتیان افزود: خروجی آب از سد زاینده‌رود بر اساس مصوبات کارگروه سازگاری با کم‌آبی با حجم محدودی به مدت ۹ روز فقط برای حفظ درختان باغ‌های غرب استان( شهرستان‌های لِنجان، مبارکه، نجف آباد، فلاورجان و خمینی‌شهر) افزایش یافته است.

وی ادامه داد: ورودی آب به سد زاینده‌رود از ابتدای سال آبی فعلی (مهر ۱۴۰۰) تا ۲۴ تیر امسال در مجموع ۸۹۰ میلیون مترمکعب بوده است در حالی که این سد در مدت مشابه سال گذشته ۶۹۸ میلیون مترمکعب و در بلندمدت (۵۲ ساله) یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب ورودی آب داشت.

معاون آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه ذخیره سد زاینده رود امروز به ۳۲۳ میلیون مترمکعب رسید، خاطر نشان کرد: حجم آب ورودی به سد هم اکنون ۱۷ مترمکعب بر ثانیه برآورد می‌شود.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین‌کننده آب شرب، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت افزون بر ۱.۲ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

  • نویسنده : نگین حاجی حسینی