مدیر جهادکشاورزی شهرستان تویسرکان از خسارت ۱۳۳ میلیارد تومانی سرمازدگی به باغات و اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

سجاد محمداصغری  اظهار کرد: سطح باغات و اراضی زراعی شهرستان تویسرکان طی دو مرحله در ۱۲ و ۱۳ فروردین و نیز در اواسط اردیبهشت ماه دچار سرمازدگی شد که این سرمازدگی افزون بر ۱۳۳ میلیارد تومان به سطح باغات و اراضی زراعی شهرستان خسارت وارد کرد.

وی با اشاره به مرحله اول سرمازدگی ۱۲ و ۱۳ فروردین ماه امسال افزود: در مرحله اول ۷۲۰ هکتار معادل ۳۰ درصد از اراضی زراعی شهرستان شامل گندم و جو آبی، کلزا و یونجه افزون بر شش میلیارد تومان خسارت دیدند.

محمداصغری با بیان اینکه در همان تاریخ ۴۰۰۰ هکتار از باغات زردآلو، آلو، هلو، شلیل، بادام و گردوی سطح شهرستان نیز افزون بر ۷۱ میلیارد تومان دچار خسارت شدند، تصریح کرد: خسارت وارده ناشی از سرمازدگی به سطح باغات و اراضی زراعی این شهرستان در مرحله اول افزون بر ۷۷ میلیارد تومان بوده که در این رابطه باغات زردآلو ۷۰ درصد، بادام ۷۰ درصد، آلو ۳۰ درصد، گردو ۴۰ درصد و هلو و شلیل ۴۰ درصد دچار خسارت ناشی از سرمازدگی شدند.

وی در ادامه با اشاره به سرمازدگی مرحله دوم در اواسط اردیبهشت ماه امسال نیز خاطرنشان کرد: در مرحله دوم بیشترین خسارت ناشی از سرمازدگی به سطح باغات شهرستان از جمله انگور، گردو و آلو با برآورد خسارت ۵۶ میلیارد تومان بوده است.

محمداصغری گفت: مکاتبات لازم با مدیریت بحران فرمانداری و سازمان جهادکشاورزی استان همدان در رابطه با اعلام خسارت وارده ناشی از سرمازدگی به سطح باغات و اراضی زراعی این شهرستان در هر دو مرحله انجام گرفته است و در حال حاضر هر گونه پرداخت خسارت به اراضی خسارت دیده ناشی از سرمازدگی بستگی به تصمیم دولت دارد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز موضوع بیمه محصولات کشاورزی برای کشاورزان جا نیفتاده و نیازمند فرهنگسازی بیشتر است، یادآور شد: در سال گذشته درختان گردوی باغات سرابی تنها دو بار آبیاری شده بودند و تنش آبی و خشکسالی سال گذشته موجب ضعیف شدن این درختان گردو شده بود و سرمازدگی فرودین و اردیبهشت ماه نیز مزید بر خسارت دوچندان به این باغات شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تویسرکان در بخش دیگری با اشاره به بحث تنظیم بازار شهرستان تویسرکان گفت: با وجود کشتارگاه طیور در تویسرکان، این شهرستان در سطح استان همدان از وضعیت بسیار خوبی در تأمین مرغ گرم برخوردار است.

وی بیان کرد: حتی در برخی از برهه‌ها که استان با مشکل کمبود مرغ گرم مواجه بود، شهرستان تویسرکان در این زمینه هیچ مشکلی نداشت و روزانه براساس نیاز بین هفت تا هشت تن مرغ گرم در سطح مرغ فروشی های شهرستان توزیع می‌شد.

محمداصغری اظهار کرد: سال گذشته در چند مرحله مرغ منجمد در سطح شهرستان توزیع شد اما سیاست کلی این است که مرغ منجمد برای تنظیم بازار در هر شهری تزریق شود و چون مرغ گرم وجود دارد نیازی به این کار نیست ضمن اینکه هرگاه برای تنظیم بازار احساس نیاز به مرغ منجمد داشته باشیم، از طریق پشتیبانی امور دام درخواست نیاز خواهیم کرد.

وی همچنین با اشاره به توزیع گوشت قرمز منجمد در شهرستان بیان کرد: گوشت قرمز منجمد در استان همدان اصلاً وجود نداشته و توزیع نشده و تنها قبل از امسال یک مرحله توزیع گوشت منجمد در شهرستان انجام گرفت و با توجه به موجود بودن گوشت قرمز گرم و نیز مرغ گرم در شهرستان نیازی به تزریق و توزیع گوشت و مرغ منجمد در تویسرکان نیست.

وی در ادامه سطح سبز زیرکشت کلزا را ۲۷۸ اعلام کرد و گفت: تویسرکان دارای ۲۸ هکتار گلخانه در شهرک صنعتی فرسفج بوده و امسال با توجه به افتتاح و بهره برداری واحد سورتینگ و صادرات توسط سرمایه گذار خارجی، محصول تولید شده گوجه فرنگی گلخانه های سطح شهرستان از جمله مجتمع‌ شهرک کشاورزی و خارج از شهرک به این واحد تحویل می‌شود و با احتساب واحد فوق در حال حاضر دو واحد سورتینگ در سطح شهرستان دارای فعالیت هستند.

محمداصغری در ادامه از کشت ۱۹۰ هکتار گیاهان دارویی در این شهرستان در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: به منظور جهش تولید در دیم‌زارها ۱۹۰ هکتار انواع گیاهان دارویی از جمله خارمریم، خاکشیر و سیاه دانه توسط کشاورزان این شهرستان کشت شده به طوریکه استقبال از کشت گیاهان دارویی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به کشت گسترده گیاه لوفا در روستای مرجان شهرستان تویسرکان توسط یکی از کشاورزان خاطرنشان کرد: این نوع محصول به عنوان گیاهان لوکس به شمار می رود و دولت از کشت این نوع از محصولات هیچ گونه حمایتی ندارد بلکه حمایت دولت از کشاورزان بیشتر در زمینه محصولات راهبردی مختلف از جمله کلزا، گندم و چغندرقند است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تویسرکان در پایان تصریح کرد: مصارف گیاه لوفا خوراکی، صنعتی و طبی است که طعم گس ‎مانند دارد و پس از خشک شدن برای ساخت لیف و اسفنج به کار می ‎ رود.

به گزارش ایسنا، لوفا یا خیار مصری هم خانواده کدو و میوه‌ اسرارآمیز بومی آمریکای جنوبی و آسیای جنوب شرقی است، برگ‌هایش، شبیه برگ انگور و خیار پوشیده از کرک‌های ریز و میوه آن نیز سبز تیره، خالدار و دوکی شکل است که از وسط متورم و از دو طرف باریک شده، از میوه، بذر و گل این گیاه در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی و داروسازی هم استفاده می‌کنند.

  • نویسنده : مائده شهبازی
  • منبع خبر : ایسنا