هفته گذشته برای ارزهای دیجیتال، یک هفته برجسته بود.حوادث ناخوشایند بسیاری برای سرمایه گذارن این بازار اتفاق افتاد، حوادثی که مقصر اصلی آن لونا بود.

به گزارش آماج خبر به نقل از اقتصاد آنلاین؛ یک استیبل کوین الگوریتمی به نام UST زمانی که مکانیزم پیچیده طراحی شده آن پیوند خود را به طور ناگهانی با دلار آمریکا از دست داد توانست بازار ارز های دیجیتال را در گردابی از فروش وحشتناک فرو ببرد و اصطلاحاتی مانند “مارپیچ مرگ” را وارد زبان عامیانه رمزارزها کرد.

در اواسط هفته گذشته، یک آشفتگی باعث شد برای مدت کوتاهی استیبل کوین تتر با ۸۰ میلیارد دلار ارزش بازار، ثبات خود را از دست بدهد. استیبل کوین تتر یکی از غول های بازار رمزارز و چرخ دنده اصلی بسیاری از معاملات رمزارز است.

از بین رفتن ثبات تتر برای مدت کوتاهی ناشر تتر را بر آن داشت تا به سرمایه گذاران اطمینان دهد که همه چیز خوب است. مقصر اصلی اتفاقات هفته گذشته با ردیابی انجام شده توکن مشکل دار لونا  بود که در یک روز ارزش آن ۹۹ درصد کاهش یافت.

روز جمعه، ظاهری از آرامش به بازارهای ارزهای دیجیتال بازگشته بود. اما بر اساس گزارش کوین مارکت کپ، بازار رمزارزها با حدود ۲۷۰ میلیارد دلار ارزش بازار از دست رفته، بی‌ثبات‌ترین هفته  خود را از اکتبر سال گذشته تا کنون داشته است.

در اینجا برای ما یک سوال مهم پیش می آید که چه اتفاقی باید در جهان کریپتو رخ دهد تا باعث فروپاشی بازاری مانند بازار رمزارزها شود؟

متی گرینسپن، بنیانگذار شرکت تحقیقاتی کوانتوم اکونومیکس، در خبرنامه ای که اواخر پنجشنبه منتشر شد، نوشت: «پس از ریزش بازار و اتفاقات هفته گذشته، درس های بسیار مهمی آموختیم.

علیرغم جهش ۸٫۵ درصدی بیت کوین همچنان ۱۳ درصد در طول پنج روز گذشته کاهش یافته، در حالی که دومین ارز دیجیتال بزرگ یعنی اتریوم ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. آلتکوین‌های کوچک‌تر، ضربه‌های بزرگ‌تری هم خورده‌اند. لونا، و استیبل کوین آن تقریباً تمام ارزش خود را از دست داده است.

با این حال، علیرغم هفته سخت، بسیاری از ارزهای دیجیتال در پایان هفته جهش های بزرگی را ثبت کردند. سولانا، کاردانو و آوالانچ هر کدام حداقل ۱۷ درصد رشد داشتند.

با عمیق تر شدن هرج و مرج پیرامون استیبل کوین (UST) و بلاک چین ترا که زیربنای آن است پردازش تراکنش ها را برای دومین بار در کمتر از یک روز متوقف کرد. آزمایشگاه‌های Terraform در توییتی از حساب تأیید شده خود اعلام کردند که اعتبار سنجی‌ها، نهادهایی که مسئول تأیید تراکنش‌ها در بلاک چین هستند، گامی برای ارائه طرحی برای بازسازی شبکه ترا برداشتند.

میهیر گاندی، شریک PwC و رهبر تجارت تحول پرداخت آن در هند، گفت: ما از اینکه دیدیم بلاکچین بزرگی مانند ترا تعطیل شده است، شوکه شدیم. این بی سابقه است. “دنیای استیبل کوین ها نگران کننده به نظر می رسد.

استیبل‌کوین‌های سنتی‌تر مانند تتر، USDC و بایننس USD – که معادل ۱ هستند در روز جمعه همچنان برابر با ۱ دلار معامله می‌شدند که نشان می‌دهد فروپاشی UST هنوز اعتماد به این توکن‌ها را از بین نبرده است. با این حال، تنظیم‌کننده‌ها به این قسمت توجه کرده‌اند و متعهد شده‌اند که نظارت را افزایش دهند.

چالش‌های دیگری نیز پیش روی ارزهای دیجیتال وجود دارد، از جمله آنها می‌توان به تمایل آنها به هماهنگی با سهام فناوری اشاره کرد. داده های جمع آوری شده توسط بلومبرگ نشان می دهد که همبستگی ۴۰ روزه بیت کوین با شاخص نزدک ۱۰۰ در حال حاضر ۰٫۸۲ است که نزدیک به یک رکورد است.

همبستگی بیت کوین با سهام، این استدلال را تضعیف کرده که دارایی های رمزنگاری شده تنوع دهنده خوبی در مواقع استرس هستند. در عوض، آنها همراه با سایر طبقات دارایی از سیاست های پولی تبعیت میکنند.

جروم پاول، رییس فدرال رزرو، روز پنجشنبه مجدداً تأکید کرد که بانک مرکزی احتمالاً در هر یک از دو جلسه بعدی خود، نرخ بهره را نیم درصد افزایش خواهد داد و احتمالاً می تواند فراتر از این نیز ادامه دهد. پاول که تلاش می کند سریع ترین تورم چهار دهه اخیر را رام کند، در مصاحبه ای با برنامه رادیویی عمومی Marketplace اذعان کرد که فدرال رزرو باید زودتر حرکت می کرد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در Oanda، اواخر پنجشنبه در ایمیلی گفت که افت بیت کوین به زیر ۳۰۰۰۰ دلار “نقطه ورود کلیدی برای بسیاری از سرمایه گذاران نهادی” ایجاد کرده است.

او افزود: “اعتماد در حوزه ارزهای دیجیتال کاهش یافته است، اما به نظر می رسد که ما به پایان فروش بازار نزدیک شده ایم.” بیت کوین از ۲۵۴۲۴ دلار بازگشته است، اگر بازار به زودی تثبیت نشود، ریزش بازار ادامه خواهد داشت.

  • نویسنده : فاطمه کریمیان