مدیرکل محیط زیست استان ایلام با اشاره به اینکه خشکسالی چالش بزرگ محیط زیست ایلام است، گفت: آب و علوفه نیاز اصلی حیات وحش استان است.

به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا ابدالی گفت: امسال با پدیده بسیار شوم و خطرناک خشکسالی مواجه هستیم، این خشکسالی باعث کاهش منابع سطحی آب زیرزمینی شده است.

ابدالی گفت: افزایش مصرف آب‌های زیرزمینی خشکسالی را تشدید کرده، متاسفانه امسال نسبت به بلندمدت حدود ۶۷ درصد و نیز نسبت به سال گذشته بالغ بر ۴۷ درصد بارندگی‌ها کاهش داشته، این درحالی است که سال گذشته خشک‌ترین سال در ۴۰ سال گذشته بوده است، منابع آبی زیرزمینی، سطحی و چشمه‌ها در طبیعت با مخاطره مواجه شده‌اند.

به گفته مدیرکل محیط زیست استان ایلام برای تامین آب حیات وحش استان، ۴ منبع آب ۱۲ هزار مترمکعبی در منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ احداث شده که این منبع آب‌ها به صورت بتونی و هر کدام ۱۲ هزار لیتر آب در خود جای می‌دهند.

مدیرکل محیط زیست استان ایلام گفت: ۳ مخزن بزرگ آب برای منطقه حفاظت کولگ خریداری شده که در حال نصب آن هستیم.

علوفه پاشی حیات وحش استان به صورت دستی

وی افزود: همچنین علوفه مورد نیاز برای حیات وحش استان خریداری شده اما برای اولین بار مجبور شدیم برای حیات وحش به صورت دستی علوفه پاشی کنیم.

به گفته ابدالی انبار علوفه‌ای با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان در استان ساخته می‌شود که بتوانیم علوفه‌ها را برای چنین مواقعی دپو کنیم، از همه مهمتر مردم همانند همیشه پای کار هستند که بتوانیم خشکسالی در عرصه‌های طبیعی را برطرف کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان ایلام گفت: چالش‌های زیادی بر اثر خشکسالی پیش روی محیط زیست است، اول اینکه خسارت وارده بر گونه‌های حیات وحش اعم از آبزیان، پرندگان و سایر موجودات بیشتر می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان ایلام گفت: به عنوان مثال در بحث آبزیان، وقتی آب‌های سطحی با خشکی مواجه شوند و جریان مداوم و مستمر آب‌ها قطع شود، بسیاری از آبزیان ها و ماهی‌ها از بین می‌روند.

ابدالی ادامه داد: خشکسالی باعث مهاجرت گونه‌های حیات وحش می‌شود، گونه‌های جانوری از سمتی که منابع آبی از بین رفته به سمتی که منابع آبی جدید دارند مهاجرت می‌کنند و با توجه به اینکه از محیط‌های جدید شناختی ندارند آسیب پذیر می‌شوند و در معرض تلف شدن قرار می‌گیرند.

  • نویسنده : زهرا شهبازی