احمد سبحانی گفت: از آنجا که طبق برسی های انجام شده نقشه های هواشناسی احتمال بارندگی را نشان نمی دهد اما با توجه به اینکه گندمکاران به خصوص گندم آبی تا زمان رسیدن فصل برداشت فرصت یک یا ۲ بار آبیاری دیگر محصول را دارند نسبت به شیوع بیماری زنگ زرد در مزارع خود برحذر باشند.

به گزارش آماج خبر؛ مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: خطر بیماری زنگ زرد در جاهایی بیشتری است که تراکم گندم در واحد سطح زیاد، و کود پتاسه کم و کود اوره باشد و به خصوص مزارعی که کمتر با علفهای هرز آنها مقابله شده باشد.

 

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بیماری زنگ زرد با جریان هوا منتشر می شود برای پیش‌گیری از انتشار این بیماری باید کانون‌های آلوده به طور حتم با قارچ کش‌هایی که عرضه می‌شود کانون کوبی شود.

 

 

سبحانی ادامه داد: بنابر این گندم کاران به محض مشاهده بیماری باید اقدامات لازم را انجام داده و موضوع را به کارشناسان کشاورزی گزارش دهند.

 

وی یادآورشد: در اثر بیماری زنگ زرد تمام سطح ساقه و برگ و خوشه از اندام‌های قارچی پوشانده می شود. این قارچها اجازه نمی دهند گندم به وزن قابل قبول برسد و عملکرد و کیفیت آرد این نوع گندم نیز کاهش می یابد.

 

وی افزود: علایم این بیماری با توجه به نوع رقم و شرایط آب و هوایی، دارای شدت و ضعف است و به طور معمول در بهار زودتر از سایر بیماری ها دیگر خود را نشان می دهد.

 

در سال زراعی جاری ۱۰۴هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان بوشهر به زیر کشت گندم رفته که از این میزان ۹۰ هزار هکتار دیم و ۱۴هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی است.

 

 

 

  • نویسنده : سپیده حیاتی