معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: دانشگاه ها با ایجاد مجموعه های نوآوری از بودجه دولتی بی نیاز شوند.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری مهر، سورنا ستاری صبح سه شنبه در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری یزد با بیان اینکه این مجموعه پس از ۹۰ سال دوباره در حال تبدیل شدن به یک مرکز نواوری است اظهار داشت: اقتصاد دانش بنیان توسط فرهنگ ساخته می‌شود و اگر این فرهنگ نهادینه شود بسیاری از مسائل حل خواهد شد و سیمای کلی دانش بنیان شکل می‌گیرد.

وی ادامه افزود: مردم خطه کویری یزد افرادی کارآفرین و نوآور هستند و بسیاری کارآفرینان ایران با پراید فروشی و زیرزمین کاری کارآفرین شده اند که این ویژگی در یزد بسیار زیاد است.

ستاری با اشاره به اینکه یزد خطه ای با دمای بالا و بارندگی کم و مرکز خلاقیت است، اظهار داشت: در مراکز دانشگاهی بادگیر و آب زیرزمینی که هنر مردمان پرتلاش یزدی است همچنان در حال تدریس است ولی این خلاقیت باید هدایت شود به سمتی که کارآفرینی و ارزش افزوده تولید کند.

ستاری بیان کرد: درست است که یزد معادن فراوان دارد ولی این معادن نباید به صورت خام فروش عرضه شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: باید فرهنگ کارآفرینی و ایجاد ارزش افزوده در استان یزد نهادینه شود.

وی افزود: یزدی‌ها همیشه جزو رتبه‌های اول کنکور هستند ولی چرا باید یک دانشچوی یزدی به دانشگاه‌های تهران برود وارتباطش بعداً کلاً با استان قطع شود. کار کارخانه نوآوری پیدا کردن و کارآفرینی برای جوانان یزدی خواهد بود که باید این فرهنگ را از این کارخانه به سطح جامعه تزریق کرد و مطمئن باشید اگر این فرهنگ توسعه پیدا کند دانشگاه‌های یزد پیشزفت می‌کند و جوانان یزد در همین شهر مشغول به فعالیت خواهند شد.

وی ادامه داد: دلیلی ندارد که دانشگاه به دنبال بودجه دولتی باشد زیرا با افتتاح این کارخانه‌ها و تزریق فرهنگ کارافرینی خود این دانشگاه‌ها می‌توانند مستقل باشند و گسترش یابند.

ستاری با اشاره به نقش این کارخانه در اکوسیستم جامعه ایران اظهار داشت: از تمام مسئولانی که همت کردند و این ریسک را پذیرفتند باید تشکر کرد اما این افتتاح ابتدای یک مسیر پرپیچ و خم است که همه باید ادامه دهیم و امروز کل این کارخانه طبق تفاهم بازسازی خواهد شد و امیدواریم در چند سال آینده این مجموعه مرکز رفت و آمد جوانانی باشد که قصد تغییر محیط و رشد و بالندگی جامعه خود را دارند.

ستاری با اشاره به اینکه اینجا زایشگاه جوانان و شرکت‌های نواوری خواهد بود تصریح کرد: این شرکت‌ها و جوانان با یک ایده وارد این مجوعه می‌شوند و انشالله با دست پر و عملیاتی بشود سالانه چندین هزار ایده از این مرکز خارج شود.

  • نویسنده : فاطمه السادات میردهقان