درخت ۵۰۰ ساله‌ای که امروز غریبانه در کوچه پس‌کوچه‌های افجه لواسان تکیه بر دیوار داده است، روزگاری قصاب‌خانه مرحوم حسین عینعلی و دو پسرش بود.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایرنا، پس از طی بلوار اصلی لواسان، با عبور از جاده‌های پر پیچ و خم به افجه می‌رسی؛ روستایی بکر که تنها در شمیران بلکه فراتر از آن به مامنی برای گذران یک روز خاطره‌انگیز در دل طبیعت شهرت دارد.

در دل این روستا، وقتی به سمت مسجد امام حسن عسکری (ع) از کوچه پس‌کوچه‌های باریک و شیب‌دار عبور کنید، درختی تنومند و پیری در نبش کوچه‌ای توجه‌تان را جلب می‌کند که تابلوی آن به نام شهید شیراسب مزین شده بر تن خود جای داده است.

 

همچون مادری خسته که بر دیواری تکیه داده و آغوشش خالی از فرزندانی‌ است که روزی کار و بارشان در دل مادر بود؛ اما امروز نه از رفت و آمد مسجد و سقاخانه خبری‌ هست نه صدای جوی آبی که زیر پایش روان بود به گوش می‌رسد.

مهدی لاری، از اهالی و عضو سابق شورای اسلامی روستای افجه با اشاره به این درخت خاطره‌انگیز که حال با ابهتی جذاب در سکوت غرق است، به رسانه ای می‌گوید: حدود ۶۰ سال پیش که خبری از یخچال و تکنولوژی نبود، مرحوم حسین عین علی و ۲ پسرش قاسم و ناصر در دل این درخت  قصابی می‌کردند و گوشت‌ها را از قلاب‌هایی که هنوز آثار آن باقی‌ است می‌آویختن تا در سایه درخت و خنکی آب از فاسد شدن آن جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: با رسیدن اولین یخچال در سال ۱۳۵۴ به افجه، قصاب‌خانه درختی تا ۲ سال دیگر فعال بود و پس از آن پسران مرحوم عین علی پیشه پدر را تا چند سال پیش در میدان شهر ادامه دادند.

  • نویسنده : مبینا علی‌حیدری