شهرستان هلیلان ازتوابع استان ایلام دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی برای گردشگران نوروزی است که بخشی از «رود سیمره »در هلیلان از جمله جاذبه‌های گردشگری مهم این استان است.

هلیلان یکی از شهرستان های استان ایلام و در شمال شرق آن واقع شده است، این شهرستان با داشتن آب و هوای مناسب و جاذبه های بی نظیر طبیعی و تاریخی میزبان مسافران زیادی در ایام نوروز است.

تنگه شیرز در شهرستان کوهدشت  استان لرستان و منطقه زردلانِ شهرستان هلیلان واقع است، این منطقه سرسبز در ۵۵کیلومتری شهر کوهدشت و در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان در کنار رود سیمره واقع شده است.

دره شیرز در بخش زردلان و در منطقه‌ ای به نام اولادقباد قرار دارد و از روستای گدارگه تا کنار رود سیمره کشیده شده است.

تنگه شیرز ۵کیلومتر طول دارد و درمیان آن رودخانه ای جریان دارد که در دهانه ورودی شیرز به رودخانه سیمره می پیوندد.

این مکان با دیواره هایی با ارتفاع ۱۵۰تا۲۰۰ متر محصور شده است به طوریکه شیب این دیواره ها با ارتفاعی کمتر از ده متر در نزدیکی روستای گدارگه آغاز می شود و در انتهای دره به اوج می‌رسد و چشمه های کوچک و بزرگ و یک آبشار به نام شیرز نیز در این تنگه جای گرفته است.

تنگه شیرز دارای طبیعتی زیبا و چشمه‌های جاری با آب فراوان، صخره‌های تند و تیز و میوه‌های وحشی فراوان است که محیط این ناحیه از کوه‌های مرتفع و دره‌های نسبتاً عمیق با وضعیت اقلیمی سرد و کوهستانی در فصل پاییز و زمستان و معتدل در فصل تابستان برخوردار است.

شکل خاص، آب زلال و پوشش گیاهی و جنگلی و گیاهی بکر، طبیعت بسیار زیبا و دل‌انگیز و در عین حال اعجاب آوری به دره شیرز داده‌است که  فرسایش سنگ‌ها و کوه‌ها چهره خاصی به این دره داده که در مجموع آن را به محیطی شگفت‌انگیز و جذاب تبدیل کرده و توجه همه را به این منطقه معطوف کرده‌است و این دره به عنوان ژئوپارک در آثار یونسکو به ثبت رسیده‌است.

در این تنگه محوطه‌هایی باستانی وجود دارد که شامل آثاری از زندگی غارنشینی بوده و این جاذبه طبیعی به ثبت ملی رسیده‌است.

همچنین در میان دره شیرز ستونی وجود دارد که به دست طبیعت و در طی میلیون‌ها سال به دست باد و زلزله پدید آمده و ارتفاع این ستون از کف صخره تا راس ۸۰ متر و قطر آن ۱۰ متر است و به مناره سنگی شهرت دارد.

  • نویسنده : زهرا شهبازی