معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه فعالیت سامانه بارشی آخر هفته مرکز استان از جمله کلان‌شهر اصفهان و نیمه جنوبی شهر را دربرمی‌گیرد، گفت: در مناطق مستعد احتمال شکل‌گیری سیلاب‌های مخرب و بروز خسارات جدی مالی و جانی وجود دارد.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایسنا، نوید حاجی‌بابایی با بیان اینکه بارش باران طی تابستان در استان کم‌سابقه است، اظهار کرد: بارش‌های رگباری، ناشی از فعالیت جریان‌های مانسون اقیانوس هند است و روزهای پنجشنبه و جمعه بارش‌های رگباری ناشی از فعالیت سامانه مانسونی را روی استان خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه این بارش‌ها ناشی از فعالیت جریان‌های مانسون اقیانوس هند است و بی‌تردید شدت بارش‌ها در نیمه جنوبی، مناطق غرب و مرکز استان و نواحی همجوار با استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری خواهد بود، افزود: عموماً به این بارش‌ها موسمی و فصلی گفته می‌شود که باد رطوبت را به خشکی منتقل می‌کند؛ بنابراین مونسون سرد و گرم را خواهیم داشت در فصل تابستان این جریانات مونسون از اقیانوس هند می‌تواند به کشور ما نفوذ کند.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه براساس سوابق سال‌های گذشته بیشتر شاهد بارش‌های مونسونی در استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور بودیم اما امسال این بارش‌ها به استان اصفهان هم منتهی شده است، افزود: با رخ دادن اتفاقاتی در وضعیت جوی، رطوبت اقیانوس هند به قسمت‌های مرکزی و استان اصفهان منتقل شده است.

وی تصریح کرد: از ویژگی‌های جریانات مونسونی تولید ابرهای ضخیم با ارتفاع بالا در آسمان و عموماً با رگبارهای شدید و تند و بادهای لحظه‌ای و گردوخاک‌های محلی است. با شدت بارش‌ها، در مناطق جنوب و جنوب غرب استان اصفهان و مناطقی که همجوار با چهارمحال و بختیاری و فارس هستند، شاهد بارش‌های خوبی از اواخر پنجشنبه تا روز جمعه خواهیم بود.

حاجی‌بابایی اضافه کرد: طی آخر هفته جاری شدن رواناب، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌های فصلی و اختلال در تردد محورهای مواصلاتی استان اصفهان با استان‌های جنوبی همجوار، پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت سامانه بارشی آخر هفته مرکز استان از جمله کلان‌شهر اصفهان و نیمه جنوبی شهر را دربرمی‌گیرد، گفت: در مناطق مستعد به ویژه کنار رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها، احتمال شکل‌گیری سیلاب‌های مخرب و بروز خسارات جدی مالی و جانی وجود دارد.

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان اظهار کرد: جدی گرفتن بارش‌ها در این فصل اهمیت دارد؛ چراکه این نوع بارش‌ها گمراه کننده و غافلگیرکننده است و توصیه جدی می‌شود که افراد از رفتن یا ماندن در کنار رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها خودداری کنند.

 

وی افزود: بارش‌های مونسونی هند بسیار سنگین است و در زمان کوتاهی شاهد سیلاب‌های لحظه‌ای هستیم. عموماً مطابق با سوابق گذشته افرادی که خسارت جانی و مالی از این بارش‌ها دیدند کسانی هستند که با تردد در مسیر رودخانه‌ها و دامنه طبیعت، توصیه‌ها و هشدارها را جدی نگرفته‌اند.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه نوع بارش‌ها به گونه‌ای است که در مناطق مستعد می‌تواند منجر به ایجاد سیلاب‌های محلی و لحظه‌ای شود، خاطرنشان کرد: امید است با توجه به توصیه‌ها این بحران را پشت سر بگذاریم و شاهد خسارات مالی و جانی نباشیم.

 

  • نویسنده : نگین حاجی حسینی