رئیس پلیس فتا استان قم دقت و توجه شهروندان در انجام خریدهای اینترنتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: در پی همه‌گیری بیماری کرونا و همه فرصت‌هایی که خرید آنلاین را در این عصر به‌وجود آورده است، احتمال سرقت اطلاعات بانکی و خالی شدن حساب‌ها خیلی بیشتر وجود دارد.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ آدم‌ها مثل گروه پرندگان در آسمان بازارها یا در سایت‌های خرید اینترنتی در حرکت هستند. گاهی گروهی در مغازه‌ای فرود می‌آیند و کماکان به کالاهایی با دستانشان گویی نوک می‌زنند تا خود را تأمین کنند و در نهایت بتوانند با آرامش‌ خاطر سر زندگی‌هایشان برگردند. گاهی روی یک متاعی خیلی زوم می‌کنند و سرشان را عمیقا روی صفحه گوشی پایین می‌آورند و گاهی سرهایشان رو به بالاست تا لباس یا هر آنچه به‌عنوان آذوقه محسوب می‌شود را در مغازه‌ها خوب بررسی و در نهایت پیدا کنند.

افرادی هم هستند که در این میان نه پول دارند نه چگونگی پول درآوردن را بلدند. حتی مسئولیت‌پذیر هم نیستند. اما آن‌ها هم دلشان می‌خواهد در رفاه باشند. همان‌ها که بنا به دلایل مختلف در همان سنین هیچ مهارتی را کسب نکردند الا اینکه دروسی مثل کلاغ و روباه؛ یا پیاده و سوار، چوپان دروغگو یا این قبیل را به اجبار یا به دلخواه از ذهن عبور و در ذهن نگه داشتند و یا خواندند. همان‌ها که شاید دوست دارند مثل آدم‌های درون تلویزیون زندگی ‌کنند و یا شاید مثل برخی مسئولان‌شان بسیار صاف و اتوکشیده و دارای چهره‌ای براق باشند که سعی بر صید اموال مردم از راه‌های مختلف دارند اما این افراد باید بدانند که ضامنین امنیت مراقبت مردم را به عهده دارند.

همین دیروز آقایی مغازه‌دار تعریف می‌کرد مشغول فروش کیف بودیم دیدیم یک نفر یکی از چمدان‌های مغازه را به دست گرفته بود و به سرعت باد به سمت خیابان اصلی و خودروی خود رفت که با همکاری دیگر مغازه‌داران و حتی مشتریان مانع شدیم تا آقای دزد چمدانی که داخلش سه چمدان دیگر نیز بود با خود ببرد هرچند خودش فرار کرد.

خانمی هم تعریف می‌کرد کیفم را روی میز مغازه گذاشتم تا روسری‌ای را که قصد خرید دارم سر کنم که یک باره خانمی آمد و در شلوغی کیف من را ریز ریز سمت خود کشید که اگر توجه مغازه‌دار نبود کیفم و همه حقوقم را برده بودند. کیفم، عینکم، شناسنامه‌ام و از همه مهمتر کارت ملی‌ام که بعد از سه سال‌ انتظار بالاخره به دستم رسیده بود.

آقا و خانمی هم که سراسیمه با ۱۱۰ صحبت می‌کردند حاکی از این رویداد بود که حساب‌شان به یک باره خالی شده در حالی که خودشان همچنان در حال گشت و گذار در میان مغازه‌های شهر بودند.

اما چیزی که در این میان بیشتر باید به آن توجه کرد سرقت‌های اینترنتی است. همین روز گذشته چند نفر آقا را دستگیر کردند که به‌واسطه کم دقتی مردم، حساب‌های مردم را با لینک‌های قلاب‌وار شکار و حساب را بی‌نفس می‌کردند که تا مرحله پیش رفتن جان تهی کردن مردم پیش رفته بودند. مردمی که امروزه هرچند گاهی خیلی راحت درآمدزایی دارند اما بعضی هم به سختی قادر به درآمدزایی هستند.

فرصت‌های خرید آنلاین پردقتی و پرتوجهی شهروندان را نیاز دارد

علی موالی، رئیس پلیس فتا استان قم در گفت‌وگو با ایسنا از قم، پردقتی و پرتوجهی شهروندان در انجام خریدهای اینترنتی را مورد تأکید قرار داد و اظهار کرد: در پی همه‌گیری بیماری کرونا و همه فرصت‌هایی که خرید آنلاین در این عصر به وجود آورده، احتمال سرقت اطلاعات بانکی و خالی شدن حساب‌ها خیلی بیشتر وجود دارد.

وی افزود: ما به‌عنوان یک مسلمان نباید «اعْقِلْ و تَوَکَّل‌» که پیامبر مکرم اسلام(ص) به آن اشاره داشتند را فراموش کنیم. در واقع درست است که وظیفه پلیس به عنوان خادمان کشور اصلاح امور است و در انجام این امر به‌صورت شبانه‌روز تلاش داریم اما شهروندان عزیز هم «با توکل زانوی اُشتر ببند» را فراموش نکنند.

دزدی های حقیقی از خریدهای مجازی

رئیس پلیس فتا استان قم  گفت: کالاهای تقلبی یکی از تهدیدات و آسیب‌هایی است که توسط کلاهبرداران شیاد مجازی در انجام خریدهای اینترنتی وجود دارد که لازم است مردم به تبلیغات اغواکننده فروش کالاهای شبکه‌های اجتماعی بسنده نکنند و از فروشگاه‌هایی که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند خرید کنند.

سرهنگ موالی توجه به آدرس‌های اینترنتی را با این عنوان که آدرس سایت‌های فروشگاهی معتبر با HTTPS شروع می‌شود و تمامی درگاه‌های پرداخت بانکی با عبارت SHAPARAK.IR ختم می‌شوند را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: شهروندان در خریدهای زیر ۱۰۰ هزار تومان هم از رمز پویا و یا پرداخت درب منزل استفاده کنند و از پرداخت هرگونه بیعانه نیز جدا خودداری داشته باشند؛ همچنین هرگونه موارد مشکوک را به www.cyberpolice.ir در قسمت فوریت‌های سایبری گزارش کنند.

برقراری طرح ارتقای امنیت اجتماعی تا پایان ایام نوروز

همچین حبیب‌الله منصوری‌متین، جانشین فرمانده انتظامی شهرستان قم در گفت‌وگو با ایسنا از قم با اشاره به پایش و استقرار پلیس قم در ۱۲ نقطه از مراکز خرید در راستای امنیت مردم اظهار کرد: در ایام پایانی سال و مزاحمت‌هایی که قابل پیشگیری است، مأموران انتظامی شهرستان و یگان امداد با همراهی سایر رده‌های ستادی استان و همچنین پلیس‌های افتخاری در مراکز خرید و در ساعات فعالیت صنوف مستقر بودند.

وی با اشاره به اینکه مراکز توسط دوربین‌های مرکز فرماندهی انتظامی کنترل می‌شود؛ مجهز بودن کارکنان به دوربین البسه را یادآور شد.

منصوری‌متین گفت: کارکنان با تجهیزات اپتیکی که در اختیار دارند همزمان می‌توانند به صورت آنلاین موارد را استعلام بگیرند.

جانشین فرمانده انتظامی شهرستان قم ضمن اشاره به طرح ارتقای امنیت اجتماعی تصریح کرد: این طرح تا پایان ایام نوروز برای ایجاد امنیت و آرامش شهروندان تداوم دارد تا با خاطیان نظم و امنیت به‌صورت جدی و مقتدرانه برخورد شود.

  • نویسنده : مبینا علی‌حیدری