بازار رمزارزها برای چندین روز متوالی روند نزولی در پیش گرفته که به گفته تحلیلگران، دلیل اصلی آن را می‌توان به اخبار افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و همچنین همبستگی بازار رمزارزها با سهام نسبت داد

به گزارش آماج خبر به نقل از اقتصاد آنلاین؛ بیت‌کوین در هفته گذشته به روند نزولی خود ادامه داد و در روزهای پنجشنبه و جمعه در بحبوحه فروش گسترده تر در بازارهای مالی، نزدیک به ۹ درصد سقوط کرد.

 

به گفته کوین بیس، این ارز دیجیتال روز جمعه با کمتر از ۳۶۰۰۰ دلار معامله شد و در طول ماه گذشته، افت ۱۸ درصدی را تجربه کرد.

 

فدرال رزرو در اوایل هفته گذشته نرخ بهره را نیم درصد افزایش داد و وال استریت با رشدهای قابل توجه در بازار سهام در روز چهارشنبه واکنش نشان داد. روز بعد، مسیر سرمایه‌گذاران تغییر کرد و باعث شد بازار به رکود کشیده شود که در پی آن، بازار رمزارزها نیز روند نزولی در پیش گرفت.

 

مایکل اولیور، تحلیلگر ارشد موسسه Momentum Structural Analysis می گوید: “بازار رمزارزها اخیرا تمایل به پیروی از بازار سهام داشته است.”

 

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در Oanda گفت که بیت کوین از سهام نزدک پیروی میکند. وی خاطرنشان کرد: “این شاخص فناوری در سال جاری افت ۲۱ درصدی تجربه کرده، در حالی که قیمت بیت‌کوین نیز ۲۲ درصد کاهش یافته است.”

 

بسیاری از سرمایه گذاران سال گذشته بیت کوین را با قیمتی بین ۳۲ هزار تا ۳۶ هزار دلار ذخیره کردند. مویا گفت که افت بیشتر این رمزارز تا کانال ۳۰ هزار دلاری موجب فروش گسترده‌تر خواهد شد.

 

وی اظهار کرد: “من هنوز فکر می‌کنم که برای بیت‌کوین، ارزش بالقوه قابل توجهی در درازمدت وجود دارد، اما سرمایه‌گذاران باید بتوانند این وضعیت را تحمل کنند.”

 

رویدادهای متعددی در سال گذشته بر اهمیت فزاینده بازار رمزارزها در خدمات مالی تأکید کرد. خرید سرمایه‌گذاران خرد از طریق کش اپ یا رابین‌هود افزایش یافته، تعداد فزاینده ای از مشاغل بیت کوین را به عنوان پرداخت برای کالاها و خدمات قبول کرده‌اند و همچنین السالوادور آن را به عنوان ارز قانونی پذیرفته است.

 

اما امسال این روند آرام‌تر بوده و نقاط عطف کمتری برای ترسیم پیشرفت کریپتو به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری و وسیله مبادله وجود داشته است.

 

مویا گفت: “این باور وجود دارد که پذیرش جریان اصلی بیت‌کوین بسیار بیشتر از آنچه مردم انتظار داشتند طول می‌کشد. در حال حاضر، چیزی که ما می بینیم این است که بازار ارزهای دیجیتال در حالت انتظار است.”

 

علاوه بر این، سرمایه‌گذاران نقش رمزارزها در بازار نوظهور متاورس را زیرنظر دارند و منتظر این هستند که دولت بایدن ممکن است چه قوانینی برای این صنعت وضع کند.

 

کریس کلاین، یکی از بنیانگذاران بیت کوین IRA، گفت که بسیاری از کاهش قیمت کریپتوها در این هفته صرفاً ناشی از واکنش سرمایه گذاران به اتفاقاتی است که در کل اقتصاد در حال رخ دادن است.

 

هنگامی که بازار سهام سقوط می کند، بسیاری از سرمایه گذاران پول خود را به دارایی های کم خطرتر و با ثبات تر، مانند اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده منتقل می کنند. کلاین گفت، برخی از سرمایه گذاران بیت کوین گزینه های دیگر سرمایه گذاری را می سنجند، “سرمایه خود را مجدد به دلار تبدیل می‌کنند، و سرمایه‌گذاری مجدد انجام می‌دهند.”

 

بیت کوین در نوامبر گذشته با قیمت ۶۹ هزار دلار به اوج خود رسید. تحلیلگران روز جمعه گفتند بیت کوین قبل از اینکه در اواخر سال جاری دوباره صعود کند، می تواند در هفته های آتی به ۳۰ هزار دلار یا ۲۵ هزار دلار سقوط کند.

 

  • نویسنده : فاطمه کریمیان