دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت با پیگیری دیپلماسی انرژی در فروش نفت، تلاش دارد سهم ایران را در بازار نفت تثبیت کرده و امنیت انرژی را محقق کند؛

به گزارش آماج خبر به نقل از ایرنا، حسین حسین زاده درباره عملکرد دولت سیزدهم در بخش نفت و فراوردهای نفتی گفت:خوشبختانه عملکرد مجموعه وزارت نفت در دولت سیزدهم، رضایت بخش بوده و کارهای بسیار مثبتی در حوزه نفت و فرآوردهای نفتی، دیپلماسی انرژی، رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه انرژی، صیانت از مخازن و نگهداشت تولید انجام شده است.

 

دبیر کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در راستای توسعه پتروشیمی‌ها در دولت سیزدهم  گام‌های بسیار مهمی برداشته شده است، افزود: فروش نفت بیش از دو و نیم برابر، افزایش یافته و به همین مقدار درآمدهای دولت از این محل نیز افزایش پیدا کرده است‌.

 

دیپلماسی انرژی سهم ایران در بازار فروش نفت را تثبیت خواهد کرد

 

نماینده مردم لارستان در مجلس اضافه کرد: دولت با پیگیری دیپلماسی انرژی در فروش نفت، تلاش دارد سهم ایران را در بازار نفت تثبیت کرده و امنیت انرژی را محقق کند، این امر یکی از کلید واژه‌های مهم دولت سیزدهم در حوزه نفت و انرژی است.

 

حسین زاده با اشاره به دیپلماسی انرژی که توسط دولت و وزارت نفت در ماه‌های گذشته انجام شده است، اظهار داشت: با کشورهای پاکستان، عراق، عمان، ترکمنستان و آذربایجان رایزنی های ارزشمندی صورت گرفته و قدم‌های خوبی در این راستا برداشته شده است که در آینده‌ای نزدیک به ثمر می‌رسد.

 

وی درباره عملکرد دولت در تامین گاز زمستانی کشور گفت: در این بخش هم به درستی مدیریت لازم توسط دولت و وزارت نفت انجام شد تا هموطنان در فصل زمستان با مشکل کمبود گاز مواجه نشوند و این نوید بخش روزهای خوبی برای آینده است.

 

حسین زاده در ادامه تصریح کرد: مهمترین چالش در سال‌های آینده، افت تولید در میدان پارس جنوبی است و باید دولت در این زمینه ورود کرده و برنامه‌ریزی کلان در این باره انجام دهد. چرا که سال به سال نیاز کشور به گاز بیشتر می‌شود.

 

بهینه سازی مصرف سوخت نیاز امروز کشور است

 

وی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی مصرف بنزین در عید سال ۱۴۰۱، گفت: با توجه به کاهش کرونا و افزایش میزان سفرهای مردم، لزوم بهینه سازی مصرف سوخت و توسعه ناوگان عمومی کشور، بیش از پیش احساس می‌شود تا کشور نیازمند واردات بنزین نشود.

 

دبیر کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر لزوم توسعه پتروشیمی تاکید کرد: استمرار تولید و افزایش بهره‌وری در گروی دانش بنیان شدن اقتصاد نفت و گاز است.

 

وی با بیان اینکه درآمد کشور وابسته به نفت است، گفت:  در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز مقرر شد یک میلیون ۴۰۰ هزار بشکه نفت با قیمت هر بشکه حدود ۷۰ دلار به فروش برسد که نشان از وابستگی۵۰ تا ۶۰ درصدی بودجه به نفت است.

 

وی اضافه کرد: موتور پیشران اقتصاد کشورهمچنان وابسته به نفت است و منابع مالی کشور از فروش نفت تامین می شود،لذا توجه ویژه‌ به این بخش ضروری است. البته مجلس این آمادگی را دارد با تصویب قوانین یا اصلاح آنها به دولت کمک کند.

 

انعقاد قرار دادهای سوآپ گازی نتیجه دیپلماسی انرژی موفق دولت سیزدهم است

 

حسین زاده درباره سوآپ گازی میان ایران، آذربایجان و ترکمنستان گفت: انعقاد قرار دادهای سوآپ گازی نتیجه دیپلماسی انرژی موفق دولت سیزدهم است. ایران آمادگی دارد روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب سوآپ گازی انجام دهد.

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه سوآپ گازی در حوزه دیپلماسی انرژی یکی از اقدامات قابل تقدیر دولت سیزدهم است،یادآور شد: برای سوآپ گازی با روسیه هم مذاکراتی انجام شده است. امیدواریم چنین قراردادهایی توسعه پیدا کند تا صنعت نفت و گاز بیش از این نقش افرین شود.

  • نویسنده : زهرا قلی پور