عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت با شفاف‌سازی درآمدها و هزینه‌های نفتی به دنبال خشکاندن ریشه فساد و کمک به توسعه صنعت نفت کشور است.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری ایرنا، هادی بیگی نژاد گفت: شفافیت عملکرد وزرات نفت  برای کشور یک ضرورت است و باید هر چه سریعتر این موضوع عملیاتی شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: درآمدها و هزینه‌های وزارت نفت به ازای هر بشکه نفت و هر مترمکعب گاز در هر میدان باید مشخص شود، با این اقدام مسلما هزینه‌های پرسنل، حجم نفت و گاز میادین در استخراج و  توزیع به صورت شفاف تعیین می‌شود و این اقدام می‌تواند به توسعه زیر ساخت‌های انرژی کشور کمک کند.

نماینده مردم ملایر با بیان اینکه دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کشور باید با هوشیاری عملکرد وزرات نفت را مورد بررسی قرار دهند گفت: اتهاماتی در جامعه متوجه وزارت نفت است  که صحت و سُقم آنها مشخص نیست و این موجب بدبینی می‌شود، اما شفاف سازی در این  حوزه به اعتماد سازی در جامعه کمک می‌کند.

بیگی نژاد تصریح کرد: تمام فرآوردهای نفت و گاز باید از مبدا تا مقصد توسط یک حسابرس بیرونی قابلیت نظارت داشته باشد این مطالبه  مردم و مجلس منطبق با قانون و به نفع کشور است.

وی با بیان اینکه دولت با شفاف‌سازی درآمدها و هزینه‌های نفتی به دنبال خشکاندن ریشه فساد و کمک به توسعه صنعت نفت کشور است، افزود: وقتی درآمد بیشتری را در حوزه انرژی شناسایی کنیم، متناسب با آن بخش تکالیف بیشتری را برعهده دولت می‌گذاریم و دولت می‌تواند در قالب قانون با عمل به تکالیف در حوزه توسعه میادین و زیر ساخت‌های نفتی اقدام کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: شفافیت در همه حوزه‌ها مخصوصا وزرات نفت که تراکنش‌های مالی بسیاری دارد به نفع کشور و مردم است هرچقدر این موارد روشن‌تر باشد می‌توان تصمیمات بهتری در زمینه توسعه و تقویت این حوزه‌ها اتخاذ کرد.

به گزارش ایرنا،علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت درباره اصلاح رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت اعلام کرده بود که هدف از این تصمیم تقویت جایگاه حاکمیتی وزارت نفت و تقویت استقلال و ماهیت شرکت ملی نفت ایران، کاهش آثار تحریم بر درآمدهای این شرکت و افزایش شفافیت و کارایی هزینه‌کرد درآمدهای نفتی است.

  • نویسنده : زهرا قلی‌پور