مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: خشکسالی‌های شدید دو دهه گذشته، کاهش آورد رودخانه‌ها، ضعف سفره‌های زیرزمینی و خشک شدن چشمه‌ها و چاه‌ها نشان از شرایط بحرانی منابع آبی استان دارد.

به گزارش آماج خبر از بوشهر؛ علی محمدی اظهار داشت: مقدار متوسط بارندگی استان در سال آبی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن هفت درصد و نسبت به بلند مدت نزدیک به ۱۷ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: در سال آبی قبل تا این فصل سال ۱۹۵ میلی متر بارش در استان به ثبت رسیده بود، اما سال آبی جاری تاکنون تنها ۱۸۰ میلی متر بارش به ثبت رسیده است.

محمدی افزود: میزان آورد رودخانه‌ها در سال آبی جاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب اعلام شده این درحالی است که این میزان نسبت به یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون مترمکعب آورد بلند مدت رودخانه‌ها در استان به میزان ۱۶ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: در صورت ساخت تمام سد‌های در دست مطالعه از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب سیلاب امکان ذخیره سازی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب در به وجود می‌آید این درحالی است که امروز تنها امکان ذخیره سازی حجم بسیار کمتری وجود دارد و بقیه راهی دریا می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: خشکسالی باعث کاهش کیفیت منابع آبی استان شده به نحوی که امروز کیفیت منابع آبی ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و آب شورتر شده است.

محمدی اضافه کرد: خشکسالی‌های پیاپی و برداشت‌های بی رویه از دشت‌های استان باعث شده از ۱۶ محدوده مطالعاتی با ۳۱ دشت ۱۲ محدوده با ۲۷ دشت معادل ۸۰ درصد به عنوان محدوده ممنوعه بحرانی تلقی شوند و تنها دشت‌های دیلم، گناوه، خارگ، بوشهر و دلوار که ظرفیت کشاورزی ندارند، ممنوعه نیستند و این شرایط بیانگر این است که ذخایر آبی استان از مرز بحران فراتر رفته است.

 

 

  • نویسنده : محمد رضا کاشفی