بحران آب یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور و استان اصفهان است که افزایش جمعیت و توسعه فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی، افزایش بهره‌برداری از آبخوان‌ها را رقم زده است، به گونه‌ای که همواره کارشناسان بر مدیریت مصرف آب در بخش‌های پرمصرف و کم بازده اقتصادی مانند کشاورزی تاکید داشتند.

به گزارش آماج خبر به نقل از تسنیم، اهمیت این موضوع به قدری است که در تبصره یک ماده ۱۰۶ قانون برنامه سوم توسعه و بندهای ماده ۱۷ برنامه چهارم توسعه آمده و همچنین دولت مکلف شده است، اقدامات لازم برای تطبیق الگوی کشت، مطابق با امکانات و منابع آبی هر منطقه از طریق کاشت محصولاتی با نیاز آبی کم و بازدهی اقتصادی بالا را انجام دهد.

 

علی اکبر محرابیان در سفر یک روزه به اصفهان اظهار داشت: موضوع تغییر الگوی کشت و حرکت به سوی کشت‌های پر بازده نیاز به مشوق‌های لازم و پشتیبانی‌های تسهیلاتی از کشاورزان دارد.

 

وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی مستقر در مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) بیان کرد: در حوزه صادرات نگاه کلی ما این است که محصولات آب‌بَر را با کشت فراسرزمینی تولید و وارد کنیم، ضمن اینکه محصولاتی که در داخل کشور تولید می‌شوند محصولات استراتژیک و کم‌آب‌بَر باشند. براساس قانون صادرات محصولات آب‌بَر تعرفه دارند و از امسال این قانون در بودجه سال ۱۴۰۱ لحاظ شده است.

 

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، در خصوص اهمیت الگوی کشت برای کشاورزی در استان اصفهان اظهار داشت: شعار آمایش سرزمینی و الگوی کشت، از لحاط محتوا و واقعیت امر، شعار زیبایی است. الگوی کشت از نان شب برای مباحث کشاورزی واجب‌تر است. به عنوان کسی که در کمیسیون کشاوری بودم و حضور دو وزیر را درک کردم، در وزارتخانه این مسئله در حد شعار باقی مانده است. وقتی برای بازدید به دشت مغان برای این موضوع برای بازدید رفته بودیم، مدیران جهاد کشاورزی اذعان داشتند که امکانش برای ما فراهم نیست.

  • نویسنده : حنانه میرزایی