استاندار یزد گفت: اگر می‌خواهیم بعنوان یک استان پیشرو ، پیشتاز، تاثیرگذار و الگو در تراز عنوان جهانی باشیم راهی جز مسیر علم و فن آوری نداریم.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایرنا، مهران فاطمی در نشست ستاد نوآوری، فن آوری و اقتصاد دانش بنیان استان به اهمیت پیشرفت یزد و توجه به سند یزد نوین و یزد آینده هم اشاره کرد و گفت: این فکر و این اندیشه و این اثر که عینیت پیدا کرده از حضور همه عناصر استان هست و می تواند در طول تاریخ یزد، منشا تاثیرات زیادی باشد.

استاندار یزد حوزه فن آوری و دانش بنیان را مسیر روشن، پر بهجت و امید آفرین دانست و با بیان اینکه هر چه جلوتر می رویم اتفاقات خوبی در استان خواهد افتاد، تصریح کرد: بحث بورسیه شغلی بحث مهمی است که باید با جدیت دنبال شود.

به گفته وی بخش خصوصی، خانه صنعت و معدن، اتاق بازرگانی، نخبگان و پارک علم و فن آوری زحمت طرح بورسیه شغلی را کشیدند و منابع انسانی استانداری و دانشگاهها و بویژه دانشگاه یزد هم همت کردند تا این بورسیه طی شود و به دفترچه انتخاب رشته برسد.

فاطمی در عین حال یاد آور شد: البته این ابتدای راه است، از اکنون باید برنامه ریزی شود برای مصاحبه و فرایند این کار هم باید منظم و دقیق باشد؛ فرایند مصاحبه به دست خود صنایع است و لذا باید نظم داشته باشد و اطمینان لازم برای کسانی که می خواهند انتخاب رشته انجام دهند ایجاد شود .

وی از تشکیل “۹۰ هسته علمی مسئله یاب” با مشارکت بنیاد نخبگان و دانشگاهها در استان با هدف عارضه یابی و حل ۹۰ مسئله صنعتی استان خبر داد و آن را اتفاق مبارکی دانست و اظهار داشـت: باید این هسته علمی، مستند و ملموس باشد.

استاندار یزد با بیان اینکه ما نگاهی حقیقی و واقعی به عرصه علم و فن آوری داریم و تنها راه نجات یزد و آینده این استان را تبدیل استان به کانون جوشش علم و فن آوری کشور می دانیم اضافه کرد: این مهم است و همه دستگاهها موظف به پیگیری آن هستند؛ در ساخت یزد نوین و آینده زبیای یزد، بحث علم و فن آوری حرف اول را می زند.

وی به مسائل مالیاتی شرکت های دانش بنیان هم اشاره کرد و گفت: باید در این زمینه تسهیلاتی فراهم شود تا به تشخیص پارک علم و فن اوری استان، موارد به اداره کل مالیاتی ارجاع و مسائل مالیاتی مرتبط با دانش بنیان در کوتاه ترین زمان ممکن و به نفع شرکت های دانش بنیان حل شود.

فاطمی ادامه داد: استان یزد باید کانون جنبش علم و فن اوری کشور و منطقه شود و در افق اینده در تراز جهانی قرار گیرد تا دانشگاه یزد و نخبگان استان حرفی برای زدن داشته باشند .

وی از سفر دکتر ستاری به یزد برای افتتاح کارخانه نو آوری استان در سه شنبه اینده هم خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر بازدیدها و افتتاحیه ها، پروژه های جدیدی در این سفر تعریف می کنیم و گامهای توسعه را در حوزه علمی استان بر می داریم.

گزارش دیگری حاکیست استاندار یزد گفت: در این استان ۲ دیدگاه در مورد کشاورزی وجود دارد؛ یک دیدگاه می گوید بخش کشاورزی را روز به روز کوچک کنیم و کنار بگذاریم چون یزد استانی صنعتی و معدنیست و آب هم نداریم و دیدگاه دیگر که مقابل آن است یکی از مزیت های یزد را حوزه کشاورزی و دامپروی می داند .

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد مهران فاطمی در دیدار مدیر عامل هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) افزود: اگر پیشینه یزد را نگاه کنید یکی از موفق ترین تجربه های حوزه کشاورزی کشور در این استان اتفاق افتاده است .

وی ادامه داد: حضرت آقا در سفر به یزد گفتند “حتی مزارع عراق و نجف را یزدی ها آباد کردند”؛ یزدی ها یک دهم لیتر آب هم داشته باشند استفاده بهینه می کنند.

فاطمی با بیان اینکه در افق برنامه‌ای که دنبال می کنیم مسئله آب بزرگترین چالش استان هست تصریح کرد: تا دو سه سال آینده مسئله آب را دولت در ایران مرکزی حل می کند.

وی افزود: برای اصفهان برنامه ریزی ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شده است و برای یزد هم بیش از ۲۵۰ میلیون پیش بینی شده که اکنون ۱۰۰ میلیون متر مکعب آن را با واگذاری معدن برنامه ریزی کرده ایم تا انتقال دهیم.

استاندار یزد تاکید کرد: این آبی که به استان منتقل میشود بخش شرب، صنعت و کشاورزی را در بر می گیرد؛ ممکن است در شروع کار چالشهایی داشته باشیم ولی در افق میان مدت سه تا چهار ساله، مسئله آب را حل می کنیم.

وی یکی از مزیت ها و فرصت های یزد را کشاورزی، دامداری و شیلات دانست و گفت: اگر رتبه های کشاورزی یزد را مطالعه کنید تعجب می کنید و بعنوان مثال در شهرستان خاتم با ۴۰ هزار نفر جمعیت، محصولات کشاورزی مثل پسته و زردآلوی آن مطرح است.

  • نویسنده : زهرا طیبی