شرکت رولزرویس به دنبال سیاست‌های آب و هوایی و برای داشتن هوای پاک‌تر و سالم‌تر دست به نوآوری زده و این بار باتری منحصر بفرد را برای هواپیما طراحی کرده است که می‌تواند برد ۸۰ مایلی را ارائه کند.

به گزارش اماج خبر به نقل از تجارت نیوز، رولزرویس ساخت اولین هواپیمای الکتریکی را از سال ۲۰۲۵ با امضای قرارداد خصوصی جت الکتریکی تحت بررسی قرار می‌دهد. گفته می‌شود این فناوری جدید کمک شایانی به داشتن هوای پاک‌تر و سالم‌تر خواهد کرد.

شرکت رولزرویس در حال ادامه دادن انتظارات خود را در راستای تحویل هواپیماهای جدید تمام الکتریکی با استفاده از سیستم باتری جدید این شرکت است. به گونه‌ای که یکی از مدیران ارشد این شرکت می‌گوید هواپیمای جدید مجهز به پیشرانه P-Volt که بدون آلایندگی است تا اوایل سال ۲۰۲۵ آماده پرواز می‌شود.

رولزرویس و نوآوری خلاقانه!

راب واتسون رئیس بخش الکتریک این غول مهندسی روز دوشنبه در یک سخنرانی در سنگاپور گفت که بر اساس گزارش رسانه‌های مختلف انتظار می‌رود که اولین استفاده تجاری از باتری‌های P-Volt در هواپیماهای کوچک با ظرفیت شش تا هشت مسافر طی سه تا پنج سال انجام شود. به گفته واتسون، این باتری‌ها با حدود ۶۰۰ کیلووات ساعت قدرت، بردی در حدود ۸۰ مایل را برای هواپیماهای کوچک فراهم می‌کنند. اما واتسون افزود که با پیشرفت‌های مداوم در فناوری و کارایی می‌تواند این هواپیماها را تا ۲۵۰ مایل در ۲۰۳۰ حمل کنند. واتسون به نقل از بلومبرگ گفت: «فکر می‌کنم اینجاست که می‌بینیم خطوط هوایی شهری و منطقه‌ای، هواپیماهایی با ظرفیت ۸ تا ۱۸ صندلی در مدت سه تا پنج سال آینده به یک امکان واقعی تبدیل می‌شوند».

اظهارات او در بحبوحه اعلامیه‌های هواپیمایی سبز رولزرویس در این هفته بیان شد. این شرکت توافق‌نامه‌هایی که هم توسعه هواپیماهای الکتریکی و هم سوخت‌های زیستی را پوشش می‌دهند، که به عنوان سوخت‌های هوایی پایدار (SAFs) هم شناخته می‌شوند را امضا کرد.  این شرکت روز دوشنبه اعلام کرد که با گروه متخصص خدمات جت و هلیکوپتر Luxaviation Group برای توسعه و قرارگیری هواپیماهای الکتریکی و هیبریدی در بازار جت‌های خصوصی که شامل پرواز و فرود عمودی (eVTOL) و همچنین هواپیماهای مسافربری که با بال ثابت کار می‌کند، همکاری می‌کنند.

این مشارکت استراتژیک باعث می‌شود که رولز رویس راه‌حل‌های برق‌رسانی، خدمات تخصصی دیجیتال و خدمات پشتیبانی تعمیر و نگهداری را برای شبکه برنامه‌ریزی ‌شده پورت‌های پرواز و فرود عمودی Luxaviation با هدف راه‌اندازی زیرساخت‌های شارژی و انرژی در سایت‌ها ارائه دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این شرکت همچنین در حال بررسی پتانسیل استفاده از ژنراتورهای پیل سوختی، موتورهای هیدروژنی و الکترولیزکننده‌ها برای هواپیماهای H2 است.

مشارکت شرکت‌ها در زیرساخت‌ها!

واتسون گفت: «این مشارکت استراتژیک همچنین از قابلیت‌ها و فناوری در سراسر رولزرویس استفاده می‌کند، زیرا ما سیستم‌های نیروی الکتریکی و نیروی محرکه را برای هواپیماهای مسافربری و eVTOL توسعه می‌دهیم. قرار است Rolls-Royce بر روی شبکه موجود ما ایجاد شود تا خدمات تعمیر و نگهداری سیستم های الکتریکی را ارائه دهد. علاوه بر این، Rolls-Royce Power Systems می‌تواند راه‌حل‌های ریزشبکه‌ای را برای پشتیبانی از جمله شارژ سریع هواپیماهای برقی ارائه دهد و برق مطمئن، مقرون‌به‌صرفه و سازگار با آب و هوا و پایدار را به «ورتیپورت‌ها» برساند». این شرکت در بازه کوتاه مدت بر روی پیشرانه‌ها و زیرساخت‌های الکتریکی و هیبریدی برای هواپیماها تمرکز می‌کند. اما همچنین در حال بررسی پتانسیل استفاده از ژنراتورهای پیل سوختی، موتورهای هیدروژنی و الکترولیزها برای هواپیماهای H2 است.

رولزرویس همچنین یکی از چهار بازیگر اصلی در بخش هوانوردی بود که دیروز اعلامیه جهانی SAF را امضا کرد که امضاکنندگان را متعهد به توسعه و استفاده از سوخت‌های زیستی به عنوان جایگزینی با کربن کمتر برای سوخت‌های جت معمولی می‌کند. این بیانیه که توسط خطوط هوایی ایرباس، سافران و سنگاپور نیز امضا شده است، برای همه شرکت‌های هواپیمایی، هوانوردی و هوافضا آزاد است و هدف آن تسریع کار مشترک در صنعت برای افزایش جذب SAF یا همان سوخت هواپیمایی پایدار است.

نفت و سوخت جدید!

در اخبار مربوط به صنعت، گروه ویرجین این هفته اعلام کرد که با شرکت فناوری تسعیر شیمیایی Agilyx با هدف توسعه کارخانه‌هایی برای تولید سوختی با کربن کمتر از زباله‌های پلاستیکی در تلاش است تا برای کاهش آلودگی پلاستیکی و انتشار کربن، یک مشارکت استراتژیک ایجاد کرده است. با تولید نفت خام مصنوعی از پلاستیک زباله‌ای، این شرکت‌ها گفتند که امیدوارند «بازار سوخت‌های کم‌کربن» را از ظرفیت محدودی که امروز در دسترس است، با «ویرجین آتلانتیک» و «سایر شرکت‌های ویرجین» گسترش دهند که انتظار می‌رود از اولین پذیرندگان این طرح باشند.

مطابق گفته‌های گروه ویرجین، اولین تأسیسات تبدیل زباله به سوخت که از فرآیندی به نام تجزیه در اثر حرارت برای تجزیه کردن زباله‌های پلاستیکی مخلوط استفاده می‌کند، برای ایالات متحده در نظر گرفته شده است، اما طبق گفته‌های این شرکت، آرزوی این شرکت راه‌اندازی کارخانه‌های مشابه در کشورهای دیگر از جمله بریتانیا است.

جاش بیلیس، مدیر عامل شرکت ویرجین گروپ، «سوخت‌‌های با کربن کمتر را به عنوان «گامی مهم در گذار به حذف آلاینده‌های گرم‌کننده زمین» ستود. وی گفت: نوآوری و کارآفرینی ابزار مهمی برای مقابله با بحران آب و هوا هستند. ما بسیار خرسندیم که این پروژه را به مجموعه سرمایه‌گذاری‌هایی خود در راستای سیاست‌های محافظت از آب و هوا اضافه می‌کنیم.»

  • نویسنده : مهدی حاجیلو