استاندار یزد با اشاره رویکرد مدیریت مصرف آب و بهره برداری بهینه از آن در کنار پیگیری مستمر جهت انتقال آب به استان، طرح نهضت ملی مسکن در سایت ۴۰۰ هکتاری یزد و سکونت قریب به ۲۵ هزار خانوار در این سایت را یادآور شد و در این باره رعایت استانداردها و الزامات مدیریت مصرف آب از همین ابتدا و به صورت ویژه در این منطقه را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایسنا، «مهران فاطمی» نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان که با حضور سه نفر از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره‌ی گذرا به برنامه های استان در حوزه تامین آب پایدار، گفت: در کنار پیگیری‌های مستمر جهت اجرای طرح‌های انتقال آب به استان، یکی از رویکردها و سیاست های مهم مورد پیگیری استان در این حوزه، باید در بخش «مدیریت مصرف آب و بهره برداری بهینه از آن» باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تاثیر معنادار اقدامات کنترلی بر کاهش مصرف آب اشاره و بر «تهیه برنامه مشخص کاهش مصرف آب سالیانه هر دستگاه» و نیز ارائه «مدل عملیاتی جهت انجام اقدامات کاهنده مصرف مصرف آب در بخش خانگی از طریق»، تاکید کرد.

استاندار در ادامه یکی از راهکارهای مدیریت بهره برداری منابع و سازگاری با کم آبی را «جداسازی آب فضای سبز از آب شرب» عنوان و اظهار کرد: ظرف مدت یک ماه آینده برنامه عملیاتی مشخص این حوزه تهیه و پس از تصویب در شورا، در دستور کار قرار گیرد.

فاطمی همچنین با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن در سایت ۴۰۰ هکتاری یزد و سکونت قریب به ۲۵ هزار خانوار در این سایت، خاطرنشان کرد: با توجه به وسعت این مجموعه و ساخت تعداد زیادی واحد، باید استانداردها و الزامات مدیریت مصرف آب از همین ابتدا و به صورت ویژه در این منطقه رعایت شود.

استاندار در ادامه به بارش های اخیر یزد و حجم بالای آب ذخیره شده پشت سیل بندها و بندهای خاکی استان اشاره و تاکید کرد: سازوکارهای موقت جهت استفاده از آب ذخیره شده جهت تقویت منابع آب زیر زمینی یا استفاده در سایر موارد ارائه شده و برنامه دراز مدت برای این بخش تهیه شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به جایگاه صنایع کوچک و متوسط در توسعه اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه امکان ایجاد بیشترین سهم اشتغال در این گروه از صنایع، باید حمایت های لازم از این واحدها انجام شود.

فاطمی در ادامه با اشاره به بلاتکلیفی یا پیشرفت فیزیکی اندک برخی زمین‌های واگذاری جهت سرمایه گذاری اظهار کرد: با توجه به مسائل مربوط به واگذاری زمین و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای طرح‌های جدید سرمایه گذاری، مسائل مربوطه به این گروه از اراضی در کارگروه اقدام بررسی و وضعیت آن ها تعیین تکلیف شود.

وی همچنین آسیب شناسی و حمایت از واحدهای راکد را یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان دانست و از پیگیری موضوعات این دسته از واحدها در جلسه ای با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور و وزرا خبر داد.

استاندار در بخش پایانی سخنانش به رشد قابل توجه شاخص های اقتصادی نسبت به سال های گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: به لحاظ نرخ رشد اقتصادی، استان با رشد ۵.۱۳ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹، در جایگاه هفتم کشوری قرار دارد، همچنین نرخ مشارکت اقتصادی استان عدد ۸.۴۷ درصد بوده و از این منظر بیشترین مشارکت اقتصادی را تجربه کرده است.

وی در ادامه نسبت اشتغال استان را ۴۲.۱ درصد (بالاترین نسبت در کشور) دانست و اضافه کرد: بر اساس گزارش های مرکز آمار کشور، یزد بیشترین میزان کاهش نرخ بیکاری مردان در بهار ۱۴۰۱ را داشته است.

فاطمی ادامه داد: بر اساس گزارش های بهار سال ۱۴۰۰، نرخ بیکاری بانوان استان ۳۶.۱ ، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال استان ۳۲.۳ و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا۲۵ سال استان ۲۲.۱ بوده که این آمار در فصل بهار امسال به ترتیب به «۲۶.۵»، «۲۲.۸» و «۱۵.۷» رسیده است.

وی در ادامه با بیان اینکه استان یزد برای نخستین بار، با حجم سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیارد تومانی توسط بخش خصوصی، صاحب شرکت پروازی می‌شود، افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده این شرکت در مهرماه امسال افتتاح و راه اندازی می شود.

فاطمی با اشاره به اجرای خط پدافندی آب جهت تامین آب مورد نیاز در پیک مصرف و شرایط اضطرار، اظهار کرد: حجم سرمایه گذاری این طرح ۷۰۰ میلیارد تومان است و در دراز مدت امکان انتقال ۶۰ میلیون مترمکعب آب را خواهد داشت.

استاندار همچنین با آخرین وضعیت استان در وضعیت طرح‌های نهضت ملی مسکن اشاره کرد و افزود: در این مدت علاوه بر برگزاری جلسات هفتگی بررسی مسائل مربوط به طرح‌های قبلی، زمین مورد نیاز برای ساخت ۵۴ هزار واحد تامین و کلنگ آن به زمین زده شد.

وی به پیگیری های مجدانه استان جهت اجرا طرح‌های انتقال آب استان اشاره کرد و از موافقت با پیشنهاد استان در خصوص واگذاری معدن جهت انتقال آب از دریا به استان خبر داد.

فاطمی همچنین به خسارت های سیل اخیر به استان اشاره و بیان کرد: تا بازگشت زندگی مردم به روال عادی همراه مردم خواهیم بود و پیگیری های لازم را انجام داده و می دهیم.

استاندار با بیان اینکه برای اولین بار در طول ۴۰ سال گذشته، قریب به اتفاق خسارت سیل گذشته پرداخت شد، تصریح کرد: همین فرمول برای سیل چند هفته گذشته نیز دنبال می شود، علاوه بر این راهکارهای پیشگیرانه و اقدامات لازم الاجرا جهت کاهش حداقلی سیل های احتمالی آینده نیز انحام می شود.

  • نویسنده : نرگس انگیزه