معاون اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: ریزگردها پدیده آزار دهنده و عادی اصفهان است، باد و خیزش گردوخاک طی یک ماه آینده در نواحی مرکزی، شمال و شرق استان ادامه خواهد داشت.

به گزارش آماج خبر به نقل از مهر، نوید حاجی بابایی با بیان اینکه میانگین بارش استان از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۰) تاکنون ۱۱۴ میلی متر بوده است، اظهار داشت: بارش‌های امسال استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تقریباً نرمال است اما نسبت به بلند مدت ۲۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: مقایسه آماری بارش‌های امسال در مناطق مرکزی و شرقی استان حاکی از کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصدی بارندگی نسبت به بلند در این نواحی است اما عدد ۲۷ درصد کاهش بارندگی در برگیرنده آمار مناطق سراسر استان است.

تشدید خشکسالی کوتاه مدت و بلند مدت در اصفهان

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان میانگین بارشی در سرشاخه اصلی حوضه آبریز زاینده رود (کوهرنگ) از ابتدای سال زراعی تاکنون را یک هزار و ۲۰۹ میلیمتر اعلام کرد و افزود: میزان بارش‌ها در کوهرنگ امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۷ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت ۱۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.‌

حاجی بابایی با بیان اینکه بارش قابل ملاحظه‌ای در سطح استان در ۲ سال اخیر نداشتیم، ابراز داشت: این شرایط سبب شده شدت خشکسالی کوتاه مدت و بلند مدت استان افزایش یابد و اکنون نزدیک به ۹۰ درصد مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی است.

وی با اشاره به اینکه اصفهان شرایط خوبی به لحاظ بارش و خشکسالی ندارد، گفت: امسال علاوه بر کانون‌های داخلی ریزگرد، کانون‌های گردوغبار عراق نیز فعال شده و به سمت مناطق مرکزی کشور از جمله اصفهان منتشر می‌شود.

افزایش پدیده باد و گردوخاک طی یک ماه آینده

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه انتشار ریزگردهای خارجی دستکم چهار مرتبه طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد استان اصفهان را تحت تأثیر قرار داد و باعث کاهش دید و افزایش آلودگی هوا شد، خاطرنشان کرد: طبق الگوهای هواشناسی طی یک ماه پیش رو، کاهش نسبی دما کانون‌های داخلی ریزگرد را در استان فعال خواهند کرد.

حاجی بابایی افزود: پدیده باد و گردوخاک در مناطق شرق، شمال شرق و مرکز استان از جمله شهرهای اصفهان، اردستان، ورزنه، خوروبیابانک و نائین طی یک ماه آینده نسبت به شرایط نرمال (طبیعی) خود بیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه پدیده ریزگرد و گردوخاک یکی از نتایج خشکسالی است، اظهار داشت: بارش در نیمه شرق استان طی دو سال اخیر تا حدود ۷۰ درصد کمتر از میانگین طبیعی بوده که سبب شده کانون‌های بحرانی گسترش یابد و هر وزش بادی گردوخاک ایجاد کند.

عادی شدن پدیده ریزگردها در شهر اصفهان

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: علاوه بر دلایل انسانی، کم بارشی و خشکسالی‌های مستمر باعث شده که در سال‌های اخیر به وفور شاهد خیزش گردوخاک در استان اصفهان باشیم؛ از ابتدای سال جاری تاکنون اعداد شاخص کیفی هوای شهر اصفهان بالا و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.

حاجی بابایی با بیان اینکه پدیده ریزگرد در اصفهان آزاردهنده شده، خاطرنشان کرد: برخی روزها که خیزش گردوخاک تشدید می‌شود، هواشناسی اطلاعیه هشدار صادر می‌کند اما برخی روزها نیز گردوخاک وجود دارد ولی به دلیل کم خطر بودن به مرحله صدور هشدار نمی‌رسد؛ از این رو می‌توان گفت ریزگرد پدیده عادی شهر اصفهان شده و هواشناسی سعی می‌کند برای موارد هایلایت (برجسته و مهم) این پدیده هشدار صادر کند.

گرمای تابستان به حالت عادی بازمی گردد.

وی با بیان اینکه در اولین ماه تابستان با الگوهای زودرس تابستانه روبه رو شدیم، افزود: دمای هوای استان در هفته اول تیر ماه بین ۲ تا سه درجه سانتیگراد گرم‌تر از شرایط نرمال (عادی) بود و در مناطق مرکز و شرق استان حتی تا چهار درجه فراتر از نرمال رفت‌ و شهرستانهای گرمسیر در نیمه شمالی استان بیشینه دمای قابل توجهی بین ۴۵ تا ۴۷ درجه سانتیگراد را تجربه کردند.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان ابراز داشت: با سپری شدن هفته اول تابستان، هم اکنون از هفته دوم تیرماه تا هفته اول مردادماه الگوهای تابستانه ضعیف‌تر می‌شود و انتظار داریم که گرمای قابل توجهی که هفته اول تیر در استان اصفهان تجربه کردیم، تعدیل یابد و دما به شرایط عادی در تابستان برسد.

حاجی بابایی افزود: پیش بینی می‌شود دمای هوای استان در هفته‌های پیش رو نسبت به بلند مدت یک تا ۲ درجه سانتیگراد فراتر از نرمال باشد با وجود این به صورت منطقه‌ای انتظار می‌رود در این مدت دما در مناطق شرقی استان بین یک تا ۲ درجه کمتر از میانگین نرمال، در نواحی مرکزی از جمله شهر اصفهان نزدیک به نرمال و در نیمه غرب یک درجه فراتر از نرمال باشد.

گرمای هفته اول تیر در اصفهان طی ۱۰ سال اخیر کم سابقه بود

وی با بیان اینکه اصفهان هفته اول تیرماه، گرم‌ترین هفته تابستان را سپری کرد، ابراز داشت: دمای ۴۳ درجه سانتیگراد برای شهر اصفهان عمدتاً در اواخر ماه تیر شاهد بودیم و در واقع با یک گرمای زودرس تابستانه رو به رو شدیم.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه گرما در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو در تابستان به حالت عادی خود بازمی گردد، ادامه داد: هفته‌ای که گذشت تابستانی غیرعادی و در ۱۰ سال اخیر در اصفهان کم سابقه بود که هفت روز متوالی دما بالای ۴۰ درجه تداوم داشت اما این روند را طی تابستان امسال انتظار نداریم.

 

  • نویسنده : یگانه صادقی