مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: با توجه به تجربه‌ بارش‌های شدید در قم که امکان وقوع سیل را فراهم می‌کند باید هر چه سریعتر تمام ساخت‌وسازهای غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه‌های استان تخریب تا از خسارت‌های احتمالی جلوگیری شود.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری ایرنا،‌ علی اصغری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل پاییز و امکان وقوع بارش‌های شدید، باید پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به اشخاص و اموال در زمان وقوع سیل‌های احتمالی دیده شود که یکی از مهمترین اقدام‌ها در این رابطه تخریب ساخت‌وسازهای غیر مجاز در بستر و حریم رودخانه‌های استان و باز کردن کامل مسیر عبور آب است.

وی با اشاره به لزوم همکاری مردم با دستگاه‌های متولی آزاد سازی حریم و بستر رودخانه‌ها، افزود: اگر مسیر طبیعی عبور آب در رودخانه‌ها بر اثر ساخت‌وسازهای غیرقانونی بسته شود، آب از سایر نقاط که امکان دارد محل زندگی مردم باشد منتقل می‌شود و این مساله امکان وقوع حوادث تلخ ناشی از سیلاب را تشدید می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر لزوم آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌های استان، اجرای طرح‌های لایروبی مسیرهای طبیعی عبور جریان آب نیز توسط شرکت آب منطقه‌ای قم دنبال شده و در این رابطه اقدام‌های لازم برای جلوگیری از افزایش رسوب‌ گذاری در رودخانه‌ها و آبراه‌های استان در دست انجام است.

گفتنی است در استان قم ۹۳۰ کیلومتر رودخانه اصلی و حدود ۳۲ هزار کیلومتر آبراهه و مسیل جریان آب وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط سخت و پرهزینه تامین آب برای استان گفت: مردم قم با رعایت الگوی مصرف، کمک بزرگی به مدیریت تامین آب استان می‌کنند و در این خصوص رسانه‌ها نقش مهمی در آگاهی بخشی به اقشار مختلف برعهده دارند.

وی با تاکید بر این که کاهش بارش‌ها و خشکسالی ضرورت صرفه جویی را افزایش داده‌است، ادامه داد: بر اساس آخرین پایش صورت گرفته حجم مخزن ۲ سد ۱۵ خرداد و کوچری که از جمله منابع تامین کننده آب قم به شمار می‌آیند در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش قابل توجهی رو به رو شده‌است.

وی افزود: در همین رابطه حجم مخزن سد ۱۵ خرداد در اواسط شهریورماه سال گذشته بیش از ۸۹ میلیون متر مکعب بوده که اکنون این رقم به حدود ۵۸ میلیون متر مکعب کاهش یافته‌است، همچنین سد کوچری در نیمه شهریورماه سال گذشته بیش از ۱۰۸ میلیون متر مکعب بوده و در حال حاضر این میزان به حدود ۹۲ میلیون متر مکعب رسیده‌است.

  • نویسنده : زینب پیری