محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید دستگاهی شدند که می تواند تخم ماهی های چشم زده را از تخم های ناسالم تشخیص دهد و تعداد آنها را شمارش کند.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری مهر ،مصطفی روغنی فارغ التحصیل رشته هوافضا گرایش سیالات دانشگاه صنعتی شریف و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: بر اساس اعلام سازمان شیلات درکشور ۶۰۰ میلیون سالانه تخم ماهی ایجاد یا از کشورهای دیگر وارد ایران می شود.

وی با بیان اینکه این تعداد تولید و واردات تخم ماهی توسط انسان و با درصد خطای بالا شمارش می شود و تخم های ناسالم از سالم جداسازی می شوند، گفت: در راستای کاهش این خطای انسانی و تفکیک تخم ماهی چشم زده از تخمهای خراب، کور یا معلول دستگاهی را برای اولین بار در کشور طراحی کردیم که چنین مشکلی به وجود نیاید.

روغنی خاطر نشان کرد: دستگاه جداکننده تخم ماهی های چشم زده را با استفاده از فناوری طراحی کردیم که تخم های سالم ماهی که اصطلاحا به آنها تخم دوچشم می گویند را از تخم های ماهی کور و خراب جداسازی کنیم؛ تا پیش از این، این اقدام زیر نور قرمز توسط انسان انجام می شد که استفاده از این دستگاه می تواند به کار سرعت بالایی ببخشد و خطا را کاهش دهد.

این مدیر شرکت دانش بنیان عنوان کرد: به عنوان مثال حدود ۱۵۰ میلیون تخمی که در کشور تولید می شود به صورت دستی شمرده می شود و شمارش آن هم کیلویی است که کاربرد دستگاهی که طراحی کردیم می تواند در این زمینه مفید باشد.

وی با اشاره به سرعت دستگاه گفت: سرعت دستگاه جداکننده تخم ماهی های چشم زده طوری است که صدهزار تخم را در ساعت شمارش می کند و درصد خطای آن یک دهم گزارش شده است.

وی با بیان اینکه این دستگاه نمونه ایرانی ندارد، گفت: نمونه خارجی این دستگاه با روش دیگری این شمارش و جداسازی را انجام می دهد؛ مزیتی که دستگاه تولیدی در این شرکت نسبت به نمونه خارجی دارد این است که از تجهیزات کمتری استفاده شده ضمن اینکه همان کار را انجام می دهد.

روغنی با بیان اینکه از این دستگاه می توان برای شمارش و جداسازی تخم های سالم ۴ونیم تا ۸ونیم میلیمتر برای هر نوع ماهی استفاده کرد، گفت: نمونه خارجی دستگاه برابر با صدهزار دلار است ولی تاکنون در کشور ما مورد استقاده قرار نگرفته؛ ما توانستیم این دستگاه را با یک سوم قیمت نمونه خارجی به تولید برسانیم که این در تولید انبوه نیز بیشتر کاهش می یابد.

  • نویسنده : فاطمه السادات میردهقان