مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: با دستور استاندار و پیگیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به زودی پروژه ساخت آرامگاه مرحوم آذر یزدی(پدر ادبیان کودک و نوجوان ایران) بعد از 12 سال در یزد آغاز می‌شود.

به گزارش آماج خبر به نقل از فارس ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد،احسان عابدی، اظهار کرد: مهدی آذریزدی یکی از مفاخر استان یزد است که خدمات والایی به ادبیات کودک و نوجوان ایران کرد و شایسته نیست بعد از گذشت ۱۲ سال از فوت وی، هنوز آرامگاهی درخور شآن آن مرحوم ساخته نشده است.

وی افزود: با پیگیری این موضوع و دستور استاندار و نگاه مثبت شهردار یزد، ساخت آرامگاه بر اساس طرحی که اداره کل میراث فرهنگی تهیه کرده است، به زودی آغاز خواهد شد.

عابدی گفت: در روز عید فطر، جلسه‌ای با حضور استاندار یزد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر یزد و جمعی از دوستداران مرحوم آذریزدی از جمله حسین مسرت، محمود رهبران و… در محل مقبره آذریزدی تشکیل شده و هماهنگی‌های لازم برای شروع به کار ساخت آرامگاه انجام شده است.

آذر یزدی در سال ۱۳۰۰ در محله خرمشاه در یزد در خانواده‌ای تازه مسلمان با اجدادی زرتشتی زاده شد. او از هشت سالگی همراه پدرش در زمین رعیتی کار کرد.

در بیست سالگی از کار بنایی به کار در کارگاه جوراب بافی یزد کشیده شد. پس از آنکه صاحب کارگاه جوراب بافی تصمیم به تأسیس دومین کتابفروشی شهر یزد گرفت، او را از میان شاگردان کارگاه به کتاب‌فروشی منتقل کرد.

کار در کتابفروشی زمینه آشنایی او با اهالی شعر و ادب را فراهم کرد، و پس از مدتی به تهران نقل مکان کرد و با معرفی همشهری خود حسین مکی در چاپخانه حاج محمد علی علمی واقع در خیابان ناصرخسرو مشغول به‌کار شد.

آذریزدی در سال ۱۳۳۵ و در سن ۳۵ سالگی، پس از آنکه قصه‌ای از انوار سهیلی در چاپخانه توجه‌اش را به خود جلب کرد، به فکر ساده‌نویسی قصه آنطور که مناسب کودکان باشد افتاد. این ایده، زمینه‌ساز خلق جلد اول کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب شد.

او ازدواج نکرد و هیچ‌گاه به کار دولتی هم مشغول نشد، مهدی آذر یزدی افزون بر نویسندگی به امور غلط‌گیری و فهرست اَعلام‌نویسی تا سال‌های آخر زندگی‌اش ادامه داد.

آذر یزدی مدتی پیش از مرگش گفته بود که نوشته‌های دیگری هم دارد که به دلیل عدم صدور مجوز انتشار هنوز منتشرشان نکرده‌ و در نهایت، ۱۸ تیر ماه ۱۳۸۸ در سن ۸۷ سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت.

  • نویسنده : زهرا طیبی