معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: با رونمایی از سامانه دولت‌سنج، وضعیت عملکرد دستگاه‌ها برای عموم مردم قابل دسترس می‌شود.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، میثم لطیفی رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، در نشست خبری گفت: جشنواره شهید رجایی در چند سال گذشته برای ارزیابی کارمندان و دستگاه‌های اجرایی برگزار شده، اما اخیرا با استقرار نظام مدیریت عملکرد، ارزیابی این دستگاه‌ها بر اساس شاخص‌های عمومی مانند سیاست‌های کلی نظام اداری و شاخص‌های اختصاصی متناسب با ماموریت آن‌ها تغییر کرده و امسال قرار است روز چهارشنبه این جشنواره با حضور رئیس جمهور برگزار شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، همچنین از رونمایی سامانه دولت‌سنج پس از برگزاری جشنواره شهید رجایی خبر داد و افزود: در این سامانه، وضعیت ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی برای عموم مردم قابل دیدن خواهد بود.

لطیفی گفت: امسال برای نخستین بار، نظام ارزیابی عملکرد با استفاده از ظرفیت ۲۰ دستگاه انجام می‌شود. از اندیشکده‌ها و ظرفیت اندیشکده نخبگانی کمک می‌گیریم. پس از جشنواره شهید رجایی، سامانه دولت‌سنج رونمایی می‌شود و در آن، وضعیت عملکرد دستگاه‌ها برای عموم مردم قابل دسترس است. این سامانه در مرحله بارگذاری اطلاعات بوده و این کار برای شفافیت دولت است.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما اظهار کرد: پیشنهاد دادیم که نظام جبران خدمات بر اساس الگوی امتیاز باشد و مهم‌ترین دغدغه ما در این‌باره تأمین اعتبار از محل منابع پایدار است.

لطیفی درباره افزایش حقوق‌ها گفت: در این‌باره، پیشنهاد‌هایی تهیه و در بودجه سال ۱۴۰۱ ارائه شد که مجلس، آن را تغییر داد. هم‌اکنون میزان افزایش حقوق‌ها در نظام جبران خدمات، مبتنی بر درصد است و این الگوی درصدی برای افرادی که دریافتی بالایی دارند، موجب افزایش بیشتر حقوق آن‌ها می‌شود و بخشی از فاصله دریافتی‌ها نیز به دلیل همین الگو بوده است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: سازمان خدمات کشوری و سازمان اداری و استخدامی کشور، الگوی امتیاز را به عنوان الگوی پرداخت حقوق و دستمزد در دستور کار قرار داده اند و امیدواریم روند قانونی آن طی شود.

لطیفی اظهار کرد: مهم‌ترین مانع برای این پیشنهاد، تأمین اعتبار است و نگران هستیم که این پرداخت‌ها از محل منابع پایدار باشد و پیشنهاد دادیم که از شهریور اجرایی شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: جشنواره شهید رجایی از سال ۷۶ آغاز شد؛ این جشنواره، سه نسل دارد. نسل نخست به دنبال انتخاب کارکنان برتر بود. در نسل دوم، دستگاه اجرایی نمونه نیز اضافه شد و نسل سوم، مدیریت عملکرد در دستگاه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

لطیفی ادامه داد: در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ارزیابی انجام شد که به نتیجه رسیدیم برای ارزیابی عملکرد، باید خود دستگاه‌ها وارد میدان شوند؛ به عنوان مثال، در دولت الکترونیک باید وزارت ارتباطات خودارزیابی انجام دهد.

معاون رئیس جمهور افزود: با همکاری وزارت ارتباطات، بارکدی برای همه کارکنان دولت تهیه شده است و بر اساس آن، مردم درباره دریافت خدمات، نظر می‌دهند تا نقش نظارت مردمی در سال آینده پررنگ‌تر شود و نظام ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها بر اساس نظر مردم باشد. عملکرد دستگاه‌های اجرایی به سه سطح عالی، خوب و متوسط تقسیم می‌شود و هیچ‌کدام از دستگاه‌ها در سطح عالی نبودند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور درباره آخرین وضعیت سامانه پاکنا گفت: هم اکنون، دو سامانه پاکنا و حقوق و دستمزد را داریم که سامانه پاکنا مربوط به ورود اطلاعات کارمندان دستگاه‌های اجرایی بوده و غیر از شهرداری‌ها اطلاعات کارکنان سایر دستگاه‌ها به طور کامل وارد شده است.

لطیفی تصریح کرد: در سامانه حقوق و دستمزد، هنوز موانع پابرجا بوده و ۷۰ درصد اطلاعات وارد شده است. اطلاعات پرداخت حقوق در برخی شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها هنوز دریافت نشده است.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: باید نظام جامع اطلاعاتی یکپارچه از حقوق‌ها را داشته باشیم و همه پرداختی‌ها منسجم باشد؛ در دستگاه‌ها نباید فیش دوم صادر شود.

لطیفی درباره تعداد کارمندان گفت: در حال حاضر، ۲ میلیون و صد هزار کارمند در کشور داریم و از سال آینده، همه کارمندان دولت، کد یکتای شناسایی سی رقمی دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور افزود: برای هر یک از کارمندان، کد QR تعریف و در محل خدمت آن‌ها نصب می‌شود که مردم می‌توانند با اسکن کردن این کد، به ارزیابی عملکرد کارمند بپردازند.

معاون رئیس جمهور، همچنین گفت: متأسفانه بهره‌وری دستگاه‌های دولتی در ۱۰ سال گذشته، یک درصد منفی شده و این به دلیل بزرگ بودن دولت، موازی کاری و استفاده نکردن از فناوری است و بر این اساس، بسیاری از انتقادات مردم به کارمندان، به علت این قضیه است.

  • نویسنده : نازنین بهشتی