مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از آغاز عملیات اجرایی میدان مشترک سهراب در حوزه میادین غرب کارون در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: این طرح ها در راستای توسعه متوازن و در مسیر راهبردی طرح ها و پروژه های صنعت نفت کشورمان اجرایی خواهد شد.

به گزارش آماج خبر، محسن خجسته مهر، در آیین آغاز عملیات اجرایی چهار طرح راهبردی شرکت ملی نفت که در سومین روز از هفته دولت برگزار شد، اظهار داشت: معتقدیم که توسعه صنعت نفت باید متوازن با انجام مسئولیت‌های اجتماعی باشد و از همین روی، امروز سه طرح راهبردی را در کنار ۲۳ پروژه عام المنفعه اجرایی خواهیم کرد.

وی افزود: طرح هایی که عملیات اجرایی یا مراسم تنفیذ قرارداد آن ها به صورت رسمی امروز انجام خواهد شد، از طرح توسعه فاز دوم میدان یاران به ارزش حدود ۴۰۰ میلیون دلار، آغاز عملیات اجرایی میدان بلال به ارزش ۴۴۰ میلیون دلار و طرح افزایش تولید نفت میدان نرگسی به عنوان یکی از میادین مهم در طرح های ۲۸ گانه نگهداشت و افزایش تولید نفت اشاره کرد.

خجسته مهر همچنین از آغاز عملیات اجرایی میدان مشترک سهراب در حوزه میادین غرب کارون در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: این طرح ها در راستای توسعه متوازن و در مسیر راهبردی طرح ها و پروژه های صنعت نفت کشورمان اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین از جمع آوری گازهای همراه نفت به عنوان یکی از مهمترین مسئولیت های این شرکت اشاره کرد و گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده، مزایده جمع آوری تمامی گازهای همراه مسجد سلیمان به ارزش ۶۵ میلیون دلار به سه پیمانکار واگذار شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه جمع آوری گازهای همراه پیشتر جمع آوری ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز به شرکت بیدبلند خلیج فارس سپرده شده بود که ارزشی بالغ بر ۱٫۱ میلیارد دلار داشت و با جمع آوری گازهای همراه میدان نفتی مسجد سلیمان نیز گام بلندی در مسیر اجرای این مسئولیت ذاتی شرکت نفت برداشته خواهد شد.

خجسته مهر همچنین از بهره برداری از طرح ان جی ال ۳۲۰۰ در منطقه غرب کارون به عنوان یکی دیگر از پروژه های پراهمیت در این حوزه یاد کرد و افزود: با اجرای این طرح تا پایان امسال، امکان جمع آوری روزانه حدود ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز فراهم خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران همچنین از ۵٫۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب خبر داد و گفت: این میزان سرمایه در ۱۶ مخزن گروه خامی میادین تحت مدیریت این شرکت انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: اجرای این طرح در مسیر تامین خوراک واحدهای پایین دستی و پتروشیمی ها بوده و اقدامی راهبردی در مسیر ارتقای زنجیره تولید در کشور است.

خجسته مهر همچنین گفت: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب طی سال گذشته و امسال حدود ۷۵ درصد از سهم تولید نفت کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون وزیر نفت در ادامه از مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران که با دستور مستقیم وزیر نفت اتخاذ شده مبنی بر تخصیص ۴٫۶ میلیارد دلار پروژه ساخت داخل در یک بازه پنج ساله یاد کرد و گفت: این مصوبه در مسیر حمایت از تولید داخل بوده و ۶۹ درصد از آن سهم شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب خواهد بود.

  • نویسنده : محمد خرم زاده