دانشجویانی که با شرط پذیرش دوره مشترک دانشگاه لبنان و دانشگاه اصفهان ثبت نام کرده‌اند همچنان در بلاتکلیفی پاسخگویی خلف وعده وزارت علوم مانده‌اند.

به گزارش آماج خبر به نقل از مهر، خبر مسرت‌بخش پذیرش دانشجو دانشگاه اصفهان در دوره‌های مشترک به صورت متمرکز و از طریق معرفی چند برابر ظرفیت و مصاحبه توسط دانشگاه با دانشگاه لبنان و کره جنوبی را حدود ۵ سال پیش اعلام کرد و طبق تفاهم نامه با دانشگاه لبنان قرار شد از سال ۹۷ دانشگاه اصفهان دانشجوی کارشناسی ارشد در زبان و ادبیات عرب پذیرش کند و از ترم دوم دانشجویان برای ادامه تحصیل به لبنان اعزام شوند. طول دوره کارشناسی ارشد ۲ سال بوده و دانشجویان فقط ترم ۲ را در دانشگاه لبنان به تحصیل خواهند پرداخت. دانشجویان پس از اتمام دوره، دانشنامه کارشناسی ارشد را از هر دو دانشگاه دریافت خواهند کرد.

اولین گروه از این دانشجویان در نیم سال دوم سال ۹۷-۹۸ به لبنان رفتند، اما دانشگاه لبنان خود را موظف به پذیرش این دانشجویان با شرایط تفاهم نامه ندانست. دانشجویان سرگردان مجبور شدند مدتی را در لبنان با هزینه شخصی زندگی کنند و در آخر هم شرایط تحصیل در دانشگاه لبنان را به دست نیاورده و به کشور بازگشتند. با این حال دانشگاه اصفهان در آن زمان حاضر نشد بند مربوط به دوره مشترک با دانشگاه لبنان را از دفترچه کنکور سال بعد بردارد و به این ترتیب گروه دوم این دسته از دانشجویان در سال ۹۸، تحصیل خود را در دانشگاه اصفهان آغاز کردند.

در این گروه دوم پنج نفر دانشجو که دو نفر از اصفهان و سه نفر دیگر از دیگر استان‌های کشور هستند در این بخش پذیرش می‌شوند، دانشجویان در سال ۹۸ در دانشگاه ثبت نام کرده، به تحصیل ادامه می‌دهند و برای سال دوم منتظر اعزام به لبنان هستند که با خلف وعده دانشگاه مواجه شدند و در ترم چهار به آنها گفته می‌شود که رتبه آنها با دانشگاه روزانه منطبق نیست و باید شبانه شود. پس از رفت‌وآمدهای بسیار به دانشگاه به آنها گفته می‌شود که این اشکال از سوی وزارت علوم گرفته شده است.

یکی از دانشجویان مشترک بین دانشگاه اصفهان و لبنان می‌گوید: روزانه یا شبانه بودن از ترم اول از سوی دانشگاه مشخص نشد و از همان ابتدا با توجه به توضیحات دفترچه انتخاب رشته، ما فرض را بر روزانه بودن گرفتیم بنابراین اگر زودتر مطلع می‌شدیم به دلیل مشکلات مالی انصراف می‌دادیم.

وی ادامه می‌دهد که با اعلام شکایت از وزارت علوم و نامه به دانشگاه همچنان این قضیه حل نشده باقی مانده و اما نکته جالب اینجاست که پس از آن، نه تنها این مشکل حل نشد بلکه به عنوان دانشجویان دانشگاه پردیس و با بدهی ده میلیون تومان در سامانه ثبت شدیم.

رسانه‌ها در تاریخ ۲۳ فروردین ماه سال جاری درباره این موضوع از معاونت آموزشی وزارت علوم سوال می‌پرسد که این پیگیری مربوط به پیش از تعطیلات نوروز و دوره معاونت خاکی صدیق بود. پاسخ دفتر معاونت در آن زمان این بود که مساله به دفتر گسترش آموزش عالی ربط دارد و معاونت آموزشی نمی‌تواند درباره این موضوع اظهارنظر کند. پس از پیگیری از دفتر گسترش آموزش عالی نیز پاسخی که دریافت کردند این بود: «آقای دکتر مصاحبه نمی‌کنند»!

حال با توجه به اینکه همه اشکالات به وزارت علوم بر می‌گردد و کم کاری آنها برای دانشجویان محرز شده است، درخواست دارند که این موضوع در اسرع وقت پیگیری شود و دانشجویان از بلاتکلیفی رهایی یابند و حتی از این بدهی‌های ناعادلانه مبرا شوند. در حال حاضر نیز منتظر جواب شکایت به دیوان عدالت اداری هستند اما به دلیل اینکه جوابیه مدت زمان زیادی طول می‌کشد و اکنون دانشجویان ترم ۶ هستند، ممکن است بدون فارغ‌التحصیلی اخراج شوند.

در این ارتباط معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با اشاره به تصمیمات مدیریت گذشته در جذب و تعامل با دانشجویان رشته زبان و ادبیات عرب دوره موسوم به مشترک با دانشگاه لبنان، می‌گوید: مسئولان وقت دانشگاه اصفهان در سال‌های ۹۷ و ۹۸ تعدادی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات عرب را با این عنوان جذب کردند. به دنبال عدم امکان اعزام دانشجویان یاد شده به لبنان به دلایل متعددی، چون اپیدمی کرونا، نوسانات ارزی، مطلوب نبودن روابط بین‌الملل به علت بیماری و … و غیرحضوری شدن کلاس‌ها، مسئولان دانشگاه اصفهان مکاتباتی را با مسئولان وقت وزارت علوم درجهت تعیین تکلیف این دانشجویان و نیز درخواست تبدیل دوره ایشان به روزانه می‌کند.

حجت الله سعیدی ادامه می‌دهد: شورای مرکزی کمیسیون موارد خاص وزارت علوم در دوره گذشته و در اوایل سال ۱۴۰۰ در اقدامی عجیب دانشگاه اصفهان را مکلف می‌کند که صرفاً با ادامه تحصیل این دانشجویان در پردیس خودگردان موافقت نماید. از آن زمان تاکنون این دانشجویان پیگیر تعیین وضعیت شأن برای ادامه تحصیل در دوره روزانه ادبیات عرب دانشگاه اصفهان هستند که به دلیل رأی شورای مرکزی کمیسیون موارد خاص وزارت علوم، عملاً اختیار لازم برای تصمیم‌گیری از مسئولان جدید این دانشگاه سلب شده است.

وی در پایان تصریح می‌کند: با تأکید مدیریت جدید دانشگاه اصفهان به منظور احقاق حق این دانشجویان، موضوع به صورت جدی در دستور کار معاونت آموزشی دانشگاه اصفهان قرار گرفته و امید می‌رود که انشاالله با پیگیری‌های در حال انجام و مساعدت مسئولان وزارت علوم، امکان تبدیل دوره تحصیلی این دانشجویان به روزانه محقق شود.

به گزارش خبرنگار، برنامه‌ریزی و اعلام خبر مسئولان وزارت علوم برای همکاری مشترک با دانشگاه‌های سایر کشورها و تعامل در سطح بین‌المللی بسیار خوشایند و مثبت تلقی می‌شود که دانشجویان را برای ارتقا تحصیلی امیدوار می‌کند اما آنچه که اکنون رخ داده یک خلف وعده و بی اعتنایی به مشکلات دانشجویان پذیرش شده مشترک دانشگاه اصفهان و لبنان است و با وجود تکرار این اشتباه در دولت قبلی بازهم باید دید که عملکرد وزارت علوم با توجه به شرایط پیچیده دانشجویان و البته قوانین مربوطه نسبت به جبران خسارت چه خواهد بود.

  • نویسنده : نگین حاجی حسینی