مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، در نامه‌ای اعلام کرد که امکان پرداخت مطالبات سنوات قبل سهامداران از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و با استفاده از اطلاعات سجامی سهامداران، از ۱۴ اردیبهشت سال جاری قابل بهره‌برداری خواهد بود.

به گزارش آماج خبر به نقل از اقتصاد آنلاین، ناشرانی که سود سنوات گذشته را به دلایلی از جمله اعلام نکردن شماره حساب از سوی آنها، عدم مراجعه سهامداران، سجامی نبودن آن‌ها و… پرداخت نکرده‌اند، از تاریخ مذکور باید نسبت به پرداخت این سود اقدام کرده و نتیجه اقدامات انجام‌شده را روی سامانه کدال منتشر کنند. سهامداران نیز برای دریافت این سود باید حتما در سامانه سجام ثبت‌نام کنند. اما تکلیف سود رسوب‌ شده سهامداران در برخی شرکت‌ های بورسی که این مبلغ را از طریق سجام پرداخت نکرده‌‌اند، چیست؟

 

به گفته غلامرضا ابوترابی، قائم مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، در سال‌های گذشته سهامداران به دلایل مختلف از جمله عدم اطلاع از سود تقسیمی مجامع، پایین بودن رقم سود تخصیصی، عدم معرفی شماره حساب و همچنین عدم تمایل به مراجعه به بانک‌، امکان دریافت سودهای خود را نداشتند که این امر باعث شد تا سودهای رسوب شده که می‌تواند مبلغی چشمگیر هم باشد، در حساب شرکت‌ها باقی بماند.

 

پس از ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۱ و بخشنامه سازمان بورس و اوراق بهادار، تمامی شرکت‌های بورسی موظف به واریز سود تقسیمی از طریق سجام هستند و بر اساس قانون بودجه ١۴٠١، اگر تخلفی از سوی شرکت‌ها در زمینه پرداخت سود صورت گرفت، اعضای هیات مدیره آن بین ۶ ماه تا ۲ سال سلب صلاحدید خواهند شد. این در حالی است که هنوز برخی از شرکت‌ها از پرداخت سود از طریق سجام خودداری می‌کنند. همچنین ۲۲ شرکت، غیرسجامی هستند که سازمان بورس و اوراق بهادار باید هر چه سریع‌تر تغییر روش واریز سود این شرکت‌ها را پیگیری کند.

 

از سوی دیگر، طبق قانون تجارت، شرکت‌های بورسی چهار ماه برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و هشت ماه پس از برگزاری مجمع، برای پرداخت سود به سهامداران فرصت دارند. اما این موضوع، چالشی را در سال‌های اخیر برای سهامداران ایجاد کرده است.

 

همچنین به گفته محسن دهنوی، نماینده مجلس شورای اسلامی، بر اساس اطلاعیه‌های منتشره از سوی ۹۳ شرکت متقاضی پرداخت سود، در سال جاری تاکنون ۲۶ شرکت روش واریز سود را نسبت به سال گذشته تغییر داده و سجامی شده‌اند. اما همچنان ۲۲ شرکت، غیرسجامی هستند که سازمان بورس باید هر چه سریع‌تر تغییر روش واریز سود این شرکت‌ها را پیگیری کند.

 

به گفته وی، متاسفانه شرکت‌های با نماد وصنا، ولشرق و ثبهساز به بهانه واریز سود از سجام، زمان‌بندی تقسیم سود خود را به تأخیر انداخته‌اند.

  • نویسنده : یگانه کریمی