به گزارش آماج خبر به نقل از ایرنا، دکتر پرویز اذکایی پژوهشگر و مورخ برجسته ایران و همدان صبح امروز ۲۵ فروردین‌ بر اثر بیماری در بیمارستان بوعلی همدان درگذشت.

پرویز اذکایی مشهور به «سپیتمان» در سال ۱۳۱۸ خورشیدی در همدان زاده شد، تحصیلات خود را در مدرسه آلیانس و دبیرستان پهلوی همدان گذراند، در سال ١٣٤٨ در رشته تاریخ از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و در یکی از دبیرستان های تهران به تدریس تاریخ و ادبیات پرداخت.

او در سال ١٣٥٤ برای یک فرصت مطالعاتی به دانشگاه منچستر انگلستان رفت و پس از بازگشت در دانشگاه بوعلی سینا همدان مشغول به کار شد، بیش از ۴۰۰ عنوان اثر او چاپ شده، که عبارت از ۴۰ کتاب و ۷۰ رسالهٔ علمی، و گفتارهایی در دائرةالمعارف‌ها و نشریات معتبر است.

شهرت دکتر اذکایی بیشتر به خاطر نوشته‌هایی است که درباره همدان دارد، «همدان‌نامه» یا بیست گفتار درباره مادستان، «ماتیکان عین القضات همدانی»، «باباطاهرنامه»، «تاریخ معاصر همدان» و «فرهنگ مردم همدان» گوشه‌ای از کارهای ارزشمندی است که این مورخ همدانی به رشته تحریر درآورده است.

استاد اذکایی در سال ١٣٩٥ کتابخانه شخصی خود را به کتابخانه مرکزی همدان اهدا کرد که شامل هفت هزار و پانصد جلد کتاب نفیس و بیش از ۶ هزار جلد مجله علمی و فرهنگی است و هم‌اکنون در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

وی خانه مسکونی‌اش را نیز وقف کرد تا به عنوان یک کتابخانه عمومی مورد استفاده همگان قرار گیرد.

به گفته منیژه اذکایی؛ دختر دکتر پرویز اذکایی زمان برگزاری تشییع و ترحیم این مورخ سرشناس متعاقباً اعلام می‌شود.

  • نویسنده : نسترن فراهانی
  • منبع خبر : ایرنا