مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان یزد و دبیر کمیته ایمنی آب استان گفت: با توجه به محدودیت منابع آب شرب و افزایش میزان مصرف آب در فصول گرم، انتظار از شهروندان استان این است که نسبت به رعایت بهداشت آب برای جلوگیری از گسترش بیماری‌های ناشی از آب آلوده، حساسیت بیشتری داشته باشند.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبر گزاری ایرنا، دکتروحید جعفری روز دوشنبه در نشست کمیته ایمنی آب استان اظهار داشت: در راستای اجرای برنامه های ایمنی آب، اقدامات موثری در استان یزد صورت گرفته و نخستین گواهی ایمنی آب کشور در مناطق شهری برای شهر یزد و نخستین مورد این گواهی در مناطق روستایی نیز برای روستای فهرج در این استان صادر شده و مبین پیگیری دستگاه های متولی استانداردهای ایمنی آب در استان است.

وی تصریح کرد: علاوه بر رعایت اقدامات بهداشتی از سوی شهروندان، از دستگاه های عضو کمیته های متناظر بر برنامه ایمنی آب در شهرستان ها نیز انتظار می رود، به صورت مستمر برای بهبود و اجرای گام‌های برنامه ایمنی آب اقدامات لازم را دنبال کنند.

دکتر جعفری ادامه داد: باتوجه به قرار داشتن در فصول گرم سال و شرایط شیوع کووید ۱۹ در جامعه، شرکت های آبفا و آب منطقه ای استان متولیان تولید، تامین و توزیع آب آشامیدنی سالم و کافی هستند و مراکز بهداشت استان و شهرستان ها نیز به عنوان ناظر کنترل کیفیت بهداشتی آب انجام وظیفه می کنند، لذا باهدف پیشگیری از طغیان بیماری های ناشی از مصرف آب های آلوده و غیرایمن(خارج ازشبکه توزیع عمومی) برنامه تشدید نظارت بهداشتی در دستور کار بازرسان مراکز سلامت و شبکه های بهداشت و درمان شهرستان ها قرار گرفته است و در این راستا مقرر شد، نمونه برداری های هدفمندتر صورت گیرد و نتایج آنالیز کیفی آب های آشامیدنی به دقت بررسی شود.

وی اضافه کرد: برنامه ایمنی آب مشتمل بر ۱۰ گام است که با رویکرد شناسایی و رفع مخاطرات بهداشتی سامانه های آبرسانی از سوی سازمان بهداشت جهانی ابلاغ و در آن تصریح شده دستگاه های ذیربط به ویژه وزارت بهداشت، نیرو و سایر سازمان های مرتبط و مردم نهاد در این زمینه همکاری و مشارکت کنند.

دکتر جعفری خاطر نشان کرد: استان یزد از استان های به شدت کم آب کشور است و همین مسئئله باعث می شود که در فصول گرم سال خطر آلودگی منابع آب استان افزایش یابد، لذا افزایش نمونه برداری ها و رصد منظم کیفیت آب و همچنین مکان یابی چاه های جدید برای مصرف شرب و کاهش تنش در انتقال آب شرب به استان برای جلوگیری از کاهش کیفیت آب و تامین سلامت شهروندان در اولویت قرار گیرد.

رئیس آزمایشگاه شرکت آب و فاضلاب استان یزد نیز در این نشست گفت: استان یزد به عنوان نخستین استان کشور موفق به دریافت گواهی ایمنی آب شده و تا کنون این گواهی برای هشت شهر و هشت روستای استان صادر شده است.

محمود فلاح زاده ادامه داد: با توجه به تهدیداتی که در زمینه تامین آب مناسب شرب در استان یزد وجود دارد ، ۱۰ حلقه چاه جدید با مجوز آب منطقه ای در سطح شهر یزد حفر شده که با چاه های در اختیار ادارات و بخش خصوصی در مجموع نظارت بر کیفیت ۴۰ حلقه چاه تامین کننده آب شرب انجام می شود.

در این نشست نمایندگان دستگاه های عضو کمیته ایمنی آب استان یزد از جمله شرکت آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و مرکز بهداشت گزارش هایی از وضعیت کیفیت آب استان و پایش هایی که در این زمینه صورت می گیرد ، ارائه کردند.

۱۰ گام تعیین شده از سوی کمیته ایمنی آب تشکیل تیم یا کمیته ایمنی آب درشهرستان ها، توصیف دقیق و معرفی کامل جزییات منابع تامین آب، مخازن و شبکه باعنوان سامانه آبرسانی شهری یا روستایی، شناسایی مخاطرات، اعتبار سنجی، آزمایش و نمونه برداری و پایش و بازبینی در راستای رفع نقص کامل مخاطرات بارویکرد سیستمیک وپیشگیرانه را شامل می شود که درنهایت براساس ممیزی و تصمیمات این کمیته، مجوز دریافت گواهینامه ایمنی آب برای سامانه های مورد ارزیابی صادر می شود .

سامانه آبرسانی شهر یزد و مجتمع آبرسانی روستایی ولایت فهرج، از اولین مواردی هستند که به موفق به دریافت گواهینامه ملی و کشوری برنامه ایمنی آب شده اند.

 

  • نویسنده : مائده ایمانی