کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: رژیم غذایی غنی از شیر و لبنیات ریسک چاقی را در دوران کودکی را کاهش و ترکیب بدنی در دوران بزرگ‌سالی را بهبود می‌بخشد.

به گزارش آماج خبر از بوشهر؛ سارا حسین زاده اظهار کرد: شیر و لبنیات از جمله فاکتورهای حیاتی در رژیم غذایی متعادل و سالم جهت اطمینان از رشد و نمو، فرم دهی توده استخوانی و پیشگیری از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، برخی از سرطان‌ها، چاقی و دیابت است.

وی عنوان کرد: علی‌رغم همه فواید محصولات لبنی، کاهش شدیدی در روند دریافت این گروه در سطح جهان مشاهده می‌شود، همچنین با وجود اینکه ایران بزرگترین کارخانه‌های تولید فرآورده‌های لبنی را در خاورمیانه داراست، سرانه مصرف محصولات لبنی پایین و نصف متوسط جهانی است.

کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر توضیح داد: هر لیتر شیر حاوی ۳۲ گرم پروتئین است که به‌عنوان منبع مهمی از پروتئین در برنامه غذایی روزانه انسان محسوب می‌شود، این پروتئین‌ها، نقش بیولوژیکی متعددی در حفاظت از سلامت بدن را داراست.

حسین زاده بیان کرد: شیر منبع مناسبی از کلسیم است و علاوه بر آن حاوی چندین عنصر دیگر از جمله فسفر، منیزیوم، روی، سلنیوم است، به‌علاوه ویتامین‌های A، D، E و مقادیری از ویتامین‌های گروه B (B۱ و B۲ نیز در آن یافت می‌شود که در بسیاری از فرایندهای حیاتی بدن دخیل است.

وی تأکید کرد: رژیم غذایی غنی از شیر و لبنیات ریسک چاقی را در دوران کودکی کاهش داده و ترکیب بدنی دوران بزرگ‌سالی را بهبود و درنتیجه ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد، همچنین مصرف فراورده‌های لبنی کاهش وزن افرادی که در دوران محدودیت دریافت کالری و رژیم‌های لاغری قرار دارند را تسهیل می‌کند.

کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر محصولات لبنی را از بزرگترین منابع پروبیوتیک خواند و گفت: محصولات لبنی بیشترین تنوع و تعداد پروبیوتیک‌ها را در خود جای می‌دهند، در واقع پروبیوتیک‌ها به‌عنوان عناصر عملکردی ضد سرطان، آنتی‌اکسیدان، ضدالتهابی، ضد استئوپروز، ضد فشارخون، ضد دیابت و تنظیم کننده سیستم ایمنی‌اند.

حسین زاده خاطرنشان کرد: شیرهای گیاهی (شیر سویا، شیر بادام و..) رایج به دلیل ترکیب متفاوت آن نسبت به فراورده‌های گاوی را نمی‌توان به‌عنوان جایگزین مناسبی برای شیر گاو معرفی کرد.

وی افزود: ترکیب متنوع این شیرهای گیاهی با یکدیگر نیز مقایسه آن‌ها را مشکل کرده است، با این‌وجود شیر سویا تنها شیر گیاهی است که میزان پروتئین تقریباً مشابه با شیر گاو را داراست و این میزان در سایر شیرهای گیاهی بسیار پایین است.

کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: شیرهای گیاهی علی‌رغم میزان پایین‌تر کلسترول و چربی‌های اشباع، بسیاری از این شیرها سطح انرژی بالاتری را به دلیل افزودن شکر و چربی اضافه دارند که با بروز چاقی و کاهش حساسیت به انسولین و… در ارتباط است.

 

 

  • نویسنده : محمد رضا کاشفی