مدیرکل امور اقتصادی استانداری همدان بر ضرورت آماده سازی و تجهیز مراکز خرید تضمینی گندم این استان برای تحویل گیری گندم از کشاورزان و گندمکاران تأکید کرد.

محمدعلی محمدی در نخستین جلسه کارگروه گندم، آرد و نان استان همدان گفت: با توجه به نزدیک بودن فصل برداشت گندم باید در استان تمامی مراکز خرید تضمینی گندم نسبت به آماده سازی و تجهیز مراکز برای تحویل گیری گندم از کشاورزان اقدام کنند.

وی افزود: در همین رابطه لازم است مانند سنوات گذشته قبل از برداشت محصول توسط تیم کارشناسی از تمامی مراکز از نظر بهداشتی و امکانات بازدید به عمل آمده و در صورت وجود هرگونه نقص نسبت به رفع آن اقدام شود.

محمدی با اشاره به اینکه خرید حداکثری گندم می‌تواند نیاز کشور به واردات را کاهش دهد، تصریح کرد: در مناطقی که کشت گندم بالایی داریم، باید با در نظر گرفتن امکانات و شرایط بهداشتی، مراکز تحویل گیری برپا و راه اندازی شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان هم اظهار کرد: در سال گذشته ۳۱۸ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان همدان به ارزش بیش از ۳۶ هزار میلیارد ریال توسط ۵۳ مرکز از جمله سیلوهای دولتی، بخش خصوصی، کارخانجات آرد سازی و اتحادیه‌های تعاونی روستایی با نرخ مصوب خریداری شد.

حسین خوانساری تصریح کرد: در حال حاضر به منظور رفاه حال کشاورزان و ثبت دقیق محموله گندم در هر یک از مراکز مدیر انبار یا سیلو، عوامل تشخیص، ذیحساب، کارشناس کنترل کیفیت و نمونه بردار به صورت مجزا مستقر شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته از مقدار گندم خریداری شده بیش از ۱۰۰ هزار تن به استان های خراسان رضوی، کرمان، البرز، تهران، مازندران، فارس، گیلان، آذربایجان و … ارسال و از سوی دیگر به منظور افزایش کیفیت آرد و نان مقدار ۵۵ هزار تن گندم به استان وارد و با گندم های محلی تداخل شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان هم گفت: بارندگی های سال زارعی جاری نسبت به سال گذشته بهتر بوده که در صورت ادامه این روند در یک ماه آینده، وضعیت مطلوب‌تری در تولید گندم خواهیم داشت.

شهرام پرورش اضافه کرد: در سال جاری بیش از ۴۰۰ هزار هکتار از مزارع نسبت به کشت گندم اقدام کرده‌اند که پیش بینی بر این است از این‌میران سطح زیرکشت بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم در استان تولید شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره غله و خدمات بازرگانی استان همدان، مدیر تعاون روستایی استان همدان هم گفت: بازدید از مراکز خرید آغاز شده و این سازمان در فصل برداشت آمادگی دارد تا نسبت به تحویل گیری گندم از کشاورزان اقدام کند.

  • نویسنده : فهیمه محمدپور
  • منبع خبر : ایسنا