مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به آغاز کوچ پرندگان به نقاط مختلف استان گفت: طرح مقابله با زنده‌گیری پرندگان شکاری همچون شاهین، بحری و بالابان «کوخه‌نشینی» در استان بوشهر آغاز شد.

به گزارش آماج خبر، کوچ پرندگان به جزایر، تالاب‌ها، آبگیر، پارک‌های ملی دریایی و نقاط مختلف دریایی یکی از ظرفیت‌های مهم استان ساحلی بوشهر است.

هر ساله در اواخر تابستان مهاجرت پرندگان شکاری به  نقاط خوش و آب و هوای استان بوشهر آغاز می‌شود که شکار این پرندگان به‌صورت زنده در دستور کار شکارچیان غیرمجاز قرار می‌گیرد.

یکی از روش‌های مهم شکار زنده پرندگان، کوخه‌نشینی است که با این شیوه پرندگان همچون شاهین، بحری و بالابان صید می‌شود و با قیمت هنگفت در کشورهای عربی به فروش می‌رسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به برخورد با شکارچیان پرندگان اظهار داشت: همزمان با فصل مهاجرت این پرندگان، سودجویان برای صید زنده پرندگان کمیاب و نادر شکاری اقدام به ساخت تله تحت عنوان کوخه‌نشینی می‌کنند که بر اساس قوانین زیست محیطی تخلف است.

فرهاد قلی‌نژاد باتأکید بر مقابله با زنده‌گیری و قاچاق پرندگان شکاری افزود: با کوخه‌نشینان و قاچاقچیان پرندگان شکاری با جدیت برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه محیط‌بانان به صورت شبانه‌روزی به حفاظت از تنوع زیستی استان اقدام می‌کنند خاطر نشان کرد: تمام تلاش یگان و ادارات محیط زیست و پاسگاه محیط‌بانان در طول این دوره از سال به مقابله با کوخه‌نشینان است.

رصد تمام مسیر و معابر منتهی به زیست و حضور پرندگان شکاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به مناطق حساس استان که در آن مناطق بیشترین کوخه‌نشینی انجام می‌شود اضافه کرد: تمام مسیر و معابر منتهی به زیست و حضور پرندگان شکاری برای مقابله با کوخه‌نشینی رصد و پایش می‌شود.

قلی‌نژاد با اشاره به تداوم تلاش گسترده محیط‌بانان و یگان حفاظت محیط زیست از همه شهروندان دوستدار محیط زیست استان بوشهر درخواست کرد تا با محیط‌بانان همکاری و مشارکت و از تنوع زیستی حفاظت کنند.

وی با اشاره به معرفی شکارچیان پرندگان به مراجع قضایی افزود: شکارچیان متخلف در عرصه صید پرندگان نادر و کمیاب دستگیر و تحویل مراجع قضایی می‌شوند.

در عملیات کوخه‌نشینی، شکارچیان غیرمجاز با حفر گودال و پوشاندن سقف آن ، در جلو آن سه رشته تورپهن می‌کنند و شخص کوخه‌نشین با قرار گرفتن در این گودال و طعمه قراردادن کبوتر و قمری اقدام به جلب پرندگان شکاری نظیر شاهین، بالابان و بحری و پرنده گرفتار در تور را صید می‌کنند.

شکار و صید غیر مجاز پرندگان شکاری با هدف قاچاق به کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می‌شود که در سال‌های اخیر با اقدام حفاظتی شکار این پرندگان نادر و کمیاب به حداقل رسیده است.

 

  • نویسنده : محمد رضا کاشفی