امام جمعه بوشهر با اشاره به برگزاری همایش ملی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس در بوشهر گفت: در این راستا ضمن شناسایی تهدیدات و ظرفیت‌های خلیج‌فارس باید راهکارهای استفاده از فرصت‌ها و رفع تهدیدات تدوین شود.

 

به گزارش آماج خبر، از بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری ظهر روز شنبه در نشست با اعضا شورای سیاستگذاری و برگزاری همایش ملی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس با بیان اینکه جهان آینده، جهان دریاها است اظهار داشت: هر کشوری بتواند دریاها را مدیریت کند می‌تواند در نظم نوین جهانی دارای قدرت باشد.

 

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر جایگاه خلیج‌فارس در جهان را بسیار مهم و ممتاز دانست و گفت: خلیج‌فارس در عرصه‌های نظامی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش ویژه و فوق‌العاده‌ای دارد.

 

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه هر روز بر نقش خلیج‌فارس افزوده می‌شود خاطر نشان کرد: اکنون مدیریت آبراهه خلیج‌فارس یکی از مهمترین برنامه‌های استراتژیک کشورها است.

 

وی به ظرفیت اقتصادی خلیج‌فارس پرداخت و بیان کرد: خلیج‌فارس در عرصه اقتصادی از جمله اقتصاد کرانه‌ای نقش مهمی دارد و در حوزه سیاسی تعیین کننده است.صفایی بوشهری به ظرفیت‌های خلیج‌فارس در عرصه فرهنگی، امنیتی و دیگر بخش‌ها پرداخت و تصریح کرد: اکنون استکبار جهانی در مدیریت ضدامنیتی خلیج‌فارس برنامه‌ریزی می‌کند که باید برای مدیریت جامع خلیج‌فارس برنامه‌ریزی داشته باشیم.

 

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به اینکه این استان نقش فوق‌العاده‌ای در خلیج‌فارس دارد خاطر نشان کرد: نخستین تمدن در حوزه خلیج‌فارس مربوط به استان بوشهر در تمدن سیراف است و در این راستا عالمان، دانشمندان، دریانوردان و نویسندگان بزرگی، استان بوشهر داشته است.

 

امام جمعه بوشهر ۴ بار حمله انگلیس به بوشهر از طریق خلیج‌فارس را مورد اشاره قرار داد و گفت: بوشهر در دوره‌های گذشته به‌عنوان شریان اقتصادی ایران مطرح بوده است که نسبت به معرفی توانمندی این استان در ادوار مختلف تاریخی بی‌توجهی شده است.

 

وی با اشاره به برگزاری همایش ملی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس در بوشهر خاطر نشان کرد: این همایش فرصت مناسبی برای تبیین نقش استان در عرصه‌های مختلف است.

 

امام جمعه بوشهر افزایش اقتدار ایران در حوزه خلیج‌فارس، دریای عمان و مدار ۷ درجه را در برگزاری همایش ملی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس مورد تأکید قرار داد و افزود: باید خروجی این همایش بین‌المللی، افزوده شدن اقتدار ایران در مدیریت جامعه حوزه خلیج‌فارس و توسعه آن به دریای عمان و مدار ۷ درجه باشد.

 

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر شناخت تهدیدات حوزه خلیج‌فارس را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: یکی از مهمترین تهدیدات خلیج‌فارس مسائل زیست محیطی، آلودگی و شرایط سخت زیست آبزیان است که باید راهکار لازم برای رفع این تهدیدات تدوین شود.

 

صفایی بوشهری شناخت فرصت‌های خلیج‌فارس را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: تولیدات در همه عرصه‌ها در خلیج‌فارس به‌عنوان یک فرصت باید شناسایی و تدوین شود.

 

وی باتأکید بر استفاده از فرصت برگزاری همایش ملی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس تصریح کرد: پخش زنده این همایش از شبکه‌های بین‌المللی و ترجمه همزمان به زبان‌های مختلف یک ضرورت است.

 

همایش ملی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس با عنوان بسترهای تاریخی مناسبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خلیج فارس با حضور صاحب‌نظران داخلی و خارجی چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت در بوشهر برگزار می‌شود

  • نویسنده : زهرا گنجی