معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ظرفیت تولید سالانه قارچ در این استان به عنوان یکی از محصولات گلخانه‌ای پر مصرف، به ۲ هزار و ۵۸۰ تُن رسید و فرصت اشتغال برای ۱۰۰ نفر در این بخش فراهم شد.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمد علی سلامی در گفت‌وگو با خبرنگاران، بیان کرد: سطح زیر کشت قارچ در قم ۱.۴ هکتار است اما چون این محصول به صورت گلخانه‌ای و آن هم به صورت طبقاتی کشت می‌شود، این میزان قابل توجه به شمار می‌آید.

 

وی افزود: درحال حاضر ۲ مجتمع بزرگ و همچنین پنج مجتمع کوچک پرورش قارچ در استان قم فعال است و این محصول در مجموعه‌های مورد نظر به صورت تخصصی و با نظارت کارشناسان در شرایط استاندارد و با بهترین کیفیت تولید و به بازار عرضه می‌شود.

 

وی با اشاره به ایجاد زنجیره تولید در بخش تولید قارچ در قم، گفت: قارچ تولید شده در مجموعه‌های تخصصی پرورش این محصول در قم، در همان مکان و در کارگاه‌های فرآوری که به منظور آماده سازی قارچ برای عرضه به بازار ایجاد شده‌است، در قالب‌های مختلف بسته‌بندی و سپس برای مصرف به فروش می‌رسد.

 

سلامی گفت: قارچ ارزش غذایی بالایی دارد و برای تولید آن که در قالب کشت‌های گلخانه‌ای انجام می‌شود به آب کمی نیاز است، بنابراین کشت این محصول در قم که با کمبود منابع آبی مواجه‌می‌باشد و طی سال‌های اخیر به توسعه کشت‌های گلخانه‌ای روی آورده، اقدامی مناسب است.

 

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

 

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

  • نویسنده : مریم سعادت‌کاظمی