خطیب نمازجمعه قم در توصیه‌ای برای شب‌های احیا گفت: در شب‌های احیا چیزی بهتر از علم‌آموزی و آموختن تفسیر، احکام دین، احادیث و... نیست. علم زمینه‌ساز رشد عقل است. عالم، معروف را خوب تبیین و تبلیغ می‌کند و با منکر نیز عالمانه و مؤثر برخورد می‌کند.

 

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری ایسنا، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه نماز جمعه ۲۶ فروردین که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: کسانی که روزه‌خوار هستند و تظاهر به روزه‌خواری می‌کنند از خدا بترسند و از نوجوانانی که روزه می‌گیرند خجالت بکشند این‌ها حجت برای شما هستند و در روز قیامت وقتی از شما بپرسند چرا روزه نمی‌گرفتید و بهانه تشنگی و گرسنگی را بیاورید می‌گویند مگر این‌ها بچه نبودند و تشنگی نداشتند.

وی با اشاره به ۲۹ فروردین و روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی ارتش بیان کرد: در مجموعه نیروهای مقتدر ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی‌ زمینی جایگاه ممتازی دارد و به عبارت دیگر ستون فقرات ارتش جمهوری اسلامی، نیروی زمینی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شب‌های احیا اظهار کرد: شب قدر شبی است که خداوند به پیامبر (ص) فرمود «وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ» و در سوره دخان بیان شده است هر امر مهمی در این شب مقدر می‌شود روایت شده است که پیامبر (ص) ۱۰ شب آخر ماه رمضان را به اعتکاف می‌گذراندند.

وی در توصیه‌ای برای شب‌های احیا گفت: در شب‌های احیا چیزی بهتر از علم‌آموزی و آموختن تفسیر، احکام دین، احادیث و… نیست. علم زمینه‌ساز رشد عقل است. عالم، معروف را خوب تبیین و تبلیغ می‌کند و با منکر نیز عالمانه و مؤثر برخورد می‌کند بنابراین ضمن دعا و توصیه‌هایی که در مفاتیح عنوان شده است از این امر غافل نشوید.

خطیب نماز جمعه قم، ادامه داد: با توجه به اینکه دشمن تمرکزش را روی وارونه نمایی واقعیت‌های مرتبط با ایران قرار داده است برای مقابله با این حرکت دشمن، جهاد تبیین، فریضه بزرگ ملی محسوب می‌شود و کار این سربازان مانند راویان جبهه‌های نبرد، روایت گری درست از مسائل کشور با رعایت اولویت‌ها است و هدف مقابله با محاصره تبلیغاتی و جنگ شناختنی دشمن از طریق بصیرت افزایی است. نخبگان و رسانه‌های انقلابی در این جهاد نقش مهمی دارند.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام، همه مسائل کشور را قابل حل خواند و باتبیین ابعاد مختلف شعار سال تأکید کردند که منظومه قدرت جمهوری اسلامی و دستاوردهای گوناگون در بخش‌های مختلف، ایران را به الگوی جذاب برای ملت‌ها تبدیل کرده است و در این شرایط ناامید کردن مردم جفا به مردم و انقلاب است.

وی ادامه داد: ایشان با ابراز ناخرسندی نسبت به اجرا نشدن سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تأکید کردند که دولت می‌تواند با تحقق این سیاست‌ها، اقتصاد کشور را بر دوش مردم قرار دهد و خودش به سیاست‌گذاری، نظارت و هدایت بپردازد تا حل مشکلات کشور شتاب گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در قم بیان کرد: ایشان با اشاره به بیداری و تحرکات جوانان فلسطین گفتند که این تحرکات برخلاف تلاش آمریکا و … نشان میدهد که فلسطین زنده است و هرگز به فراموشی سپرده نخواهد شد.

وی افزود: ایشان خطاب به سعودی‌ها فرمود جنگی که احتمال پیروز در آن وجود ندارد چرا ادامه پیدا می‌کند، راهی پیدا کنید و خودتان را از این جنگ خارج کنید و ان شاالله سعودی‌ها نیز این توصیه رهبر معظم انقلاب را بپذیرند و خودشان و منطقه را از این جنگ نافرجام خارج کنند.

آیت الله سعیدی در خطبه اول بابیان اینکه حضرت علی (ع) در وصیت به امام حسن (ع) و امام حسین (ع) فرمود «اوصیکما بتقوی اللَّه» عنوان کرد: تقوا یعنی همه چیز انسان الهی برای خدا باشد و امام علی (ع) می‌فرماید مراقب خودتان باشید که هر عملی که انجام می دهید منطبق با مصلحتی باشد که خدای متعال برای انسان در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: جاده دنیا پر از پیچ و خم و دره‌های عمیق است و شیطان با هزار دام‌ و ترفند در کمین انسان است و تنها عاملی که انسان را حفظ می‌کند تقوای الهی است.

تولیت حرم حضرت معصومه (س)، گفت: امام علی (ع) می‌فرماید «وان لا تبغیا الدنیا و ان بغتکما؛ به دنبال دنیا نروید هرچند دنیا به دنبال شما می‌آید» امیرالمؤمنین (ع) نمی‌گوید دنیا را ترک کنید بلکه می‌گوید به دنبال دنیا نروید و منظور این نیست که دنبال کسب و کار، روزی حلال و آباد کردن دنیا نروید بلکه منظور این است که به دنبال تأمین هوس‌ها و شهوات خود نباشید.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: ایشان توصیه می‌کنند «و قولا بالحقّ» حق را بگویید و کتمان نکنید همچنین توصیه می کنند «وکونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» خصم ظالم بودن متفاوت با دشمن ظالم بودن است.

وی افزود: خصم ظالم یعنی مدعی‌اش باش و به گونه‌ای با ظالم دشمنی کنید که گریبان او را بگیرید و رها نکنید اگر مردم بعد از حضرت علی (ع) گریبان ظالمان را می‌گرفتند این‌قدر ظلم در دنیا پیشرفت نمی‌کرد.

  • نویسنده : سعادت کاظمی