فرمانده هوانیروز ارتش گفت: در رزمایش اقتدار 1401 برای اولین بار بالگردهای هوانیروز طی عملیات ویژه‌ای به صورت کاملا آفندی وارد میدان رزم شده و عملیات تاخت شبانه را با موفقیّت اجرا کردند.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری فارس، امیر سرتیپ یوسف قربانی، فرمانده هوانیروز ارتش در زمان هلی‌برن شبانه نیروهای ویژه نزاجا و عملیات آفندی که بخشی از سناریوی طرح‌ریزی‌ جریان رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ نیروی زمینی ارتش را تشکیل می دهد، اظهار داشت: در این بخش از رزمایش بالگردهای هوانیروز مجهز به سامانه های دید و تیر در شب، طی عملیات ویژه‌ای برای اولین بار به صورت کاملا آفندی وارد میدان رزم شده و عملیات تاخت شبانه را با موفقیّت اجرا کردند.

 

وی افزود: پس از نفوذ نیروهای واکنش سریع، بالگردهای هوانیروز ضمن اجرای مأموریت‌های پرواز در شب و تیراندازی شبانه، عملیات هلی‌برن تیم‌های واکنش سریع تیپ ۶۵ در منطقه عمومی رزمایش را در زمان بسیار کوتاه انجام دادند.

 

امیر سرتیپ قربانی تصریح کرد: پس از هلی برن شبانه، تکاوران بر مواضع و استحکامات نیروهای مهاجم تاخته و بعد از اتمام، عملیات برداشت با بالگردهای هجومی هوانیروز انجام شد.

 

فرمانده هوانیروز ارتش ادامه داد: در این رزمایش همزمان با عملیات برداشت و پس از هوشیاری نیروهای مقابل از تهاجم ضربتی، بالگردهای شکاری کبرا با پشتیبانی برنامه ریزی شده، اقدام به برهم زدن سازمان رزم آنها کردند.

 

وی با اشاره به ایجاد سامانه خود حفاظتی جهت ارتقاء سطح ایمنی بالگردها گفت: در عملیات متحرک شبانه، بالگردهای هوانیروز (هلی‌برن) که به سامانه های خود حفاظتی مجهز شده‌اند در مقابله با موشک‌های دوش پرتاب اقدام به فلرریزی کرده و طی این فرآیند، موشک‌های حرارتی دوش پرتاب را منحرف کردند.

 

امیر سرتیپ قربانی با اشاره به آزمایش موشک ارتقاء یافته شفق بیان داشت: در بخشی از این عملیات شبانه، موشک ارتقاء یافته، هوشمند و نقطه زن شفق که برد آن نیز نسبت به گذشته افزایش ۳ برابری داشته است و به صورت «شلیک‌کن ـ فراموش کن»عمل می‌کند، از بالگرد کبرا شلیک شده و نقطه هدف را مورد اصابت قرار داده است.

  • نویسنده : نرگس فارسی