رئیس بیمارستان سوانح سوختگی گناوه گفت: اعمال جراحی گرافت (پیوند پوست) برای بیمارانی که دارای سوختگی درجه ۳ و ۲ (عمیق) هستند با استفاده از پوست نواحی سالم بدن بیمار در این بیمارستان انجام می‌شود.

به گزارش آماج خبر به نقل از  روابط عمومی بیمارستان سوانح سوختگی گناوه، دکتر محمدجواد طاهری اظهار کرد: تا چند سال پیش بیماران سوختگی با درصدهای بالا کمتر امید به درمان و بهبودی کامل داشتند، ولی خوشبختانه طی سال‌های گذشته و همچنین در حال حاضر در تعدادی از بیمارستان‌های سوختگی این عمل انجام می‌گیرد.

متخصص جراح عمومی بیمارستان سوانح سوختگی گناوه اظهار داشت: عمل گرافت (پیوند پوست) Early Excision Graft در بیماران سوختگی با درصد بالا فوایدی از جمله بهبود سریع زخم، جلوگیری از عوارض سوختگی از قبیل بدشکلی و تغییر حالت اندام، حفظ عملکرد طبیعی پوست، کاهش خطر عفونت و جلوگیری از ایجاد گوشت اضافه (اسکار) در زخم را دارد.

دکتر دریانورد بیان داشت: در روش‌های قدیمی درمان، بیمار به مدت طولانی بستری می‌شد، پانسمان و شستشوی روزانه جهت جلوگیری از عفونت انجام می‌گرفت و بعد از چندین هفته آماده جراحی گرافت (پیوند پوست) می‌گردید که هم مدت زمان بستری و هم هزینه‌های هنگفتی بر خانواده بیمار و سیستم بهداشت و درمان متحمل می‌شد.

وی تصریح کرد: در روش جدید (Early Excision Graft) در چند روز اول بافت مرده و سوخته بیمار برداشته می‌شود (دبریدمان) و با استفاده از پوست نواحی سالم عمل گرافت (پیوند پوست) صورت می‌گیرد.

دریانورد تأکید کرد: در این روش هم عوارض عمل، زمان بستری، طول درمان و خطر مرگ‌ومیر کاهش می‌یابد، چون در روش قبل به علت طولانی بودن زمان بستری بیمار احتمال عفونی شدن زخم سوختگی خیلی بالا بود که در بعضی مواقع حتی باعث مرگ بیمار می‌شد.

 

 

  • نویسنده : محمد رضا کاشفی