ظرفیت‌های گردشگری ایلام در حالی می‌تواند عاملی برای اشتغال و توسعه استان باشد که متاسفانه این بخش مورد بی‌توجهی قرار گرفته و همچنان از امکانات و زیرساخت‌های مناسبی برخوردار نیست.

به گزارش آماج خبر به نقل از مهر، استان ایلام در غرب ایران در هر فصل‌ سال دارای جاذبه‌های متنوع گردشگری است اما متاسفانه این جاذبه‌ها به دلایل مختلف از جمله بی توجهی، نبود امکانات و عدم زیرساخت‌های مناسب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

جاذبه‌های گردشگری متنوعی مثل کبیرکوه، زاگرس، سیمره، دشت‌های گرمسیری مهران و دهلران، دشت عباس، زرین، گل گل، قلاقیران، دینارکوه، مانشت، کنجانچم، رودخانه چنگوله، سیوان، تنگه بهرام چوبین و دیگر اماکن طبیعی و تاریخی مختلفی که در این استان وجود دارند، هر یک ظرفیت بزرگ برای اشتغال و توسعه دارند.

استقبال از روستاهای هدف گردشگری ایلام

یکی از شهروندان ایلامی اظهار داشت: صنعت گردشگری نسبت به سال‌های گذشته در بین مردم رواج زیادی پیدا کرده زیرا هر اندازه اطلاعات مردم بالا می‌رود نسبت به این موضوع انگیزه بالا می‌رود.

زهرا حاتمی افزود: گردشگران و مسافران در ایام سال به خصوص فصل تابستان به روستاهای هدف گردشگری استان به سفر می‌کنند.

وی بیان کرد: در سطح شهرستان‌های استان ایلام مکان‌های گردشگری و توریستی بسیار زیادی وجود دارد که نه تنها مردم استان بلکه از سراسر کشور به این مناطق سفر می‌کنند.

حاتمی اضافه کرد: اقامتگاه‌های بوم گردی زیادی در شهرستان‌های مختلف استان برای جذب گردشگران و مسافران احداث شده است.

وی گفت: اگر مسئولان توجه بیشتری به این مقوله داشته باشند قطعاً استان ایلام یکی از استان‌های پرگردشگر کشور می‌شود.

حاتمی عنوان کرد: ایلام جزو استان‌های برتر از لحاظ گردشگری و توریستی است و اگر نگاه مثبتی را در این زمینه داشته باشد می‌توان شاهد رونق گردشگری و اشتغال در روستاها بود.

شاخص ترین اثر گردشگری ایلام محروم از راه دسترسی

یکی از کارشناس حوزه گردشگری ایلام نیز در گفتگو با  اظهار کرد: استان ایلام در فصل تابستان جاذبه‌های گردشگری بسیار مناسبی برای گردشگران دارد.

علیرضا پوراحمد اضافه کرد: غار زینه گان، روستاهای هدف گردشگری مثل کلم، منطقه میشخاص، آبشارهای مختلف، خوران ایوان، تنگه‌های کافرین و ویژدرون و…از جمله آثار گردشگری مهم استان برای فصل تابستان است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه به عنوان نمونه غار «زینه گان» به عنوان شاخص ترین اثر طبیعی استان ایلام را دسترسی مناسب ندارد، افزود: بیشتر آثار و جاذبه‌های گردشگری استان از نبود امکانات و زیرساخت‌های مناسب رنج می‌برند.

پوراحمد بیان کرد: استان ایلام که با داشتن آثار تاریخی و طبیعی از نبود زیرساخت‌های گردشگری رنج می‌برد، موضوعی که اگه مورد توجه مسئولان هم به رونق گردشگری در استان و هم به افزایش سطح درآمدی مردم کمک می‌کند.

آغاز به‌کار عملیات مرمت مسیر جاده غار زینه گان

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام نیز از آغاز به‌کار عملیات مرمت پل‌های مسیر جاده غار زینه گان واقع در شهرستان مهران خبر داد.

فرزاد شریفی اظهار کرد: برای توسعه زیرساخت گردشگری غار زینگان شهرستان مهران عملیات مرمت ۱۱ پل و ساخت ۲ پل در مسیر جاده این غار با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و با اشتغالزایی غیرمستقیم ۱۵ نفر شروع شده است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام هدف از اجرای عملیات راه دسترسی غار زینگان را برای دسترسی آسان گردشگران به این پدیده منحصر به فرد گردشگری دانست و گفت: با اعتبارات تخصیص یافته این راه دسترسی تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: این غار شگفت انگیز که می‌توان از آن به عنوان یکی از شاخص‌ترین آثار طبیعی استان ایلام نام برد در ۱۰ کیلومتری بخش صالح آباد واقع است و از مهمترین اماکن گردشگرپذیر این استان است.

ایلام از مقاصد گردشگری کشور در فصل‌های مختلف است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قابلیت‌های مختلفی در بخش گردشگری در استان ایلام وجود دارد.

زکیه کرمی با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان ایلام، افزود: موقعیت استان به گونه‌ای است که دارای آب و هوای چهارفصل است، همچنین یکی از استان‌هایی است که اخیراً با توجه به تبلیغات و بازاریابی که در این زمینه شده، مقصد تورهای بسیار زیادی از دیگر استان‌ها است.

وی تصریح کرد: این استان به عنوان یکی از مقاصد گردشگران و مسافران در زمینه گردشگری طبیعی و طبیعت گردی شناخته می‌شود.

کرمی افزود: همچنین استان ایلام در زمینه گردشگری سلامت با توجه به مرز بین المللی مهران ظرفیت‌های بسیار بزرگی وجود دارد و هرساله شاهد پذیرش مسافرانی هستیم که با قصد گردشگری سلامت وارد استان می‌شوند.

لزوم همکاری بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی برای توسعه گردشگری

وی ادامه داد: قابلیت‌های بسیار زیادی در استان ایلام با توجه به وجود مرز مهران برای جذب گردشگران خارجی وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به طبیعت بی نظیر استان ایلام قطعاً نیاز به توسعه زیرساخت‌های گردشگری است، در زمینه طبیعت گردی یا اکوتوریسم زیرساخت‌هایی در استان در دست اقدام و یا از قبل احداث شده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی ایلام اضافه کرد: نیاز است بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان سرمایه گذاری کند، همچنین دیگر دستگاه‌های اجرایی استان برای توسعه زیرساخت‌ها به خصوص راه دسترسی همکاری کنند.

استقبال از ساخت هتل ۵ ستاره در استان ایلام

وی عنوان کرد: به عنوان مثال استان ایلام نیازمند ساخت هتل‌های مختلف است، در بحث هتل ۵ ستاره از هر گونه سرمایه گذاری که در این زمینه باشد استقبال می‌کنیم و مشوق‌هایی در این زمینه درنظرگرفته شده است.

کرمی اضافه کرد: در بحث اقامتگاه‌های بوم گردی در مناطق مختلف استان به خصوص روستاها اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و هم اکنون بیش از ۴۴ واحد بوم گردی در استان فعال است.

معاون گردشگری ایلام بیان داشت: امسال برنامه ریزی شده که استان‌های منطقه غرب کشور که شامل ۵ استان است، این استان‌ها تورهای تلفیقی را داشته باشند که این مهم می‌تواند در رونق گردشگری استان موثر باشد.

کرمی عنوان کرد: توسعه بحث گردشگری اگر در دستور کار قرار گیرد، قطعاً به رونق اقتصادی استان کمک می‌کند.

با توجه به قابلیت‌های مختلف بخش گردشگری در استان ایلام و محرومیت‌های مختلفی که در این استان وجود دارد، قطعاً با ایجاد امکانات و زیرساخت‌های لازم می‌توان شاهد رونق گردشگری و اقتصادی در استان بود.

گردشگری ایلام نیازمند نگاه فرابخشی است و همه دستگاه‌های اجرایی استان باید در این بهش کمک و همکاری کنند، همچنین بستر سرمایه گذاری در این بخش در استان باید فراهم شود تا طرح‌های مهم گردشگری در استان مثل هتل در استان راه اندازی شود.

  • نویسنده : زهرا شهبازی