محمد مهدی گویا گفت‌:اخذ گواهینامه حذف مالاریا از سازمان بهداشت جهانی نه تنها یک دستاورد بزرگ بهداشتی بلکه یک دستاورد توسعه‌ای برای کشور است.

به گزارش آماج خبر، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: سه سال است که با تلاش همگانی همکاران سختکوش ما به ویژه در دانشگاه‌های علوم پزشکی بندرعباس، کرمان، بم، ایرانشهر و جیرفت انتقال محلی مالاریا در کشور نداشته ایم.

 

وی افزود: امیدواریم همین امسال یا سال آینده موفق شویم گواهینامه حذف مالاریا را دریافت کنیم. این موفقیت نه تنها یک دستاورد بزرگ بهداشتی برای کشور است بلکه از آنجا که حذف مالاریا یکی از اهداف هفده گانه توسعه پایدار جهانی اعلام شده است، یک دستاورد توسعه‌ای برای ایران و منطقه مدیترانه شرقی محسوب می‌شود.

 

محمد مهدی گویا با اشاره به اینکه هیچ کشوری در منطقه با وسعت و جمعیت ایران به این موفقیت بزرگ دست نیافته است، بیان داشت: در جریان همه گیری کرونا طی دو سال اخیر شاهد جابجایی‌های عظیم جمعیتی در منطقه بودیم که وضعیت مالاریا را نگران کننده کرد.

 

وی اضافه کرد: تا سال ۲۰۱۹ شاهد کاهش مرگ ناشی از مالاریا بودیم ولی در سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش موارد ابتلاء و مرگ ناشی از این بیماری شدیم. به طوری که در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۲۲۷ میلیون و در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۴۱ میلیون نفر به مالاریا مبتلا شدند.

 

رئیس مرکز بیماری های واگیربا بیان اینکه مرگ ناشی از مالاریا در جهان از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ بالغ بر ۶۹ هزار مورد افزایش یافت، اظهار داشت: اکثر موارد مرگ مربوط به کودکان زیر ۵ سال بود. موارد مرگ ناشی از مالاریا در جهان طی سال ۲۰۲۰ نیز ۶۲۷ هزار نفر تخمین زده می‌شود که ۸۰ درصد از آن در آفریقا و کودکان بوده اند.

 

گویا با اشاره به اینکه برنامه مالاریا در ایران و جهان مورد تهدید جدی قرار دارد، ادامه داد: در فروردین امسال در جمعیت غیرایرانی موارد ابتلاء در استان سیستان و بلوچستان ۶ برابر افزایش یافت. بنابراین این بیماری ممکن است در اثر غفلت در کشور شعله ور شود.

 

وی گفت: قدمت مالاریا در ایران سه هزار ساله بوده و بیش از نیم قرن است که با آن مبارزه می‌کنیم. خوشبختانه از سال ۹۶ تاکنون شاهد موردی از ابتلاء بر اثر انتقال محلی نبوده ایم. تعداد موارد ابتلاء از ۹۸ هزار و ۱۶۰ نفر در سال ۹۱ به ۱۰۰۸ نفر در سال ۱۴۰۰ رسیده است که از این تعداد ۶۹۳ نفر ایرانی و مابقی غیرایرانی بوده اند.

 

گویا در پایان یادآور شد: ایران تا سال ۲۰۲۵ به گواهی اخذ مالاریا نائل می‌شود. موارد ابتلای بومی از سال ۲۰۱۸ تاکنون در کشوربه صفر رسیده است.

 

 

 

  • نویسنده : سپیده حیاتی