رئیس دبیرخانه هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور گفت: جای پارک معلولان در فرودگاه مهرآباد به خودروهای گران قیمت فروخته می شود.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری مهر ، غلامرضا رضایی فر رئیس دبیرخانه هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در بیست و دومین جلسه ستاد مناسب سازی کشور گفت: درباره ارزیابی فرودگاه‌ها و خدمات آنها به صورت سرزده، طی یک هفته اخیر مکاتبه‌ای انجام دادیم و از دبیرخانه‌های مراکز استانی خود خواستیم این امر را به فوریت انجام دهند. همکاران ما با نمایندگان تشکل‌ها و انجمن‌های معلولان به صورت مشترک و سرزده از فرودگاه‌ها بازدید کردند و ۱۵ گزارش در این زمینه ارائه شد. فرودگاه‌های بوشهر، خراسان شمالی، تهران، اردبیل، یزد، کردستان، زنجان، خراسان رضوی، هرمزگان، کرمانشاه، مرکزی، آذربایجان غربی و اصفهان مورد بازدید قرار گرفتند.

وی افزود: سالن‌های فرودگاه‌ها مناسب سازی و در دسترس پذیر هستند. گیت های بازرسی عموماً دارای عرض کم هستند که معمولاً گیت و گذرگاه مشخصی کنار آن برای افراد دارای معلولیت قرار داده شده است. ارتفاع کانتر پذیرش مسافر برای افراد ویلچری مناسب نیست. محل پارک خودروی معلولین و جانبازان و تابلو و علائم به استثنای فرودگاه مهرآباد، براساس معلولین است. در فرودگاه مهرآباد، خودروهای مدل بالا و گران قیمت در محل پارک خودروی معلولین، پارک است. خودم شاهد بودم راننده‌ای تراول چکی به مأمور داد و ماشین خود را در محل پارک خودروی معلولان، پارک کرد. متأسفانه نظارت لازم براین مورد نمی‌شود و خود من بارها در این فرودگاه جای پارک نداشتم. عدم وجود میله‌های دستگرد در اکثر فرودگاه‌ها به ویژه در سرویس بهداشتی از دیگر موارد عدم توجه به مناسب سازی در فرودگاه‌ها است.

رضایی فر گفت: مسأله‌ای در فرودگاه بجنورد گزارش شده که به دلیل بدنه باریک هواپیما و عدم کارایی بالابر و نبود سکوی اختصاصی، امکان ارائه خدمات ویژه در فرودگاه بجنورد وجود ندارد. خدمات ویژه معلولین در فرودگاه مهرآباد همواره مهیا بوده اما در سایر استان‌ها در ایام پیک مسافر برقرار است. بنا به گزارش معلولین، بلیط نیم بها در صورت داشتن یک همراه صادر می‌شود. شرط همراه را برای این بلیط گذاشته اند. من سال‌ها است از این بلیط استفاده نمی‌کنم چون اینقدر اذیت می‌کنند که از خیر آن می‌گذرم.

وی در ادامه با اشاره به ارائه گزارش تصمیمات مصوبات در جلسه بیست و یکم گفت: ارزیابی مناسب سازی ساختمان‌های اداری و افزایش امتیاز مناسب سازی از ۲۰ امتیاز به ۵۰ امتیاز است که مکاتبه‌ای و شفاهی انجام شده است. همکاری دستگاه‌ها که در سطح کشور خوب ارزیابی شد که جای امیدواری و تقدیر دارد. افزایش امتیاز انگیزه‌ای شد که توجه دستگاه‌ها به این مقوله جلب شود. دستگاه‌ها در جشنواره شهید رجایی با شاخص‌های مختلف در حوزه مناسب سازی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که در سطوح بالا امتیازبندی می‌شوند که از آنها تقدیر می‌شود یا اینکه به آنها تذکر داده می‌شود. مراحل قانونی پیش نویس آئین نامه‌ای که قرار بوده به وزارت کشور اعلام کنیم تا در دستورکار هیأت دولت قرار بگیرد که ششم اردیبهشت ماه امسال نسخه‌ای از این آئین نامه به وزارت کشور ابلاغ شده و منتظریم که بحث تصویب آن پیگیری شود.

  • نویسنده : فاطمه السادات میردهقان