اصفهان نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان با اشاره به فروش نان با کارتخوان‌های هوشمند در اصفهان از ابتدای تیرماه، گفت: علت گرانی نان این است که برخی نانوایان دیگر نمی‌توانند آرد نیمه یارانه‌ای و یا زیرزمینی را تهیه کنند.

به گزارش آماج‌خبر به نقل از ایسنا؛ محمدرضا خواجه درباره آغاز طرح فروش نان با کارتخوان‌های هوشمند، اظهار کرد: این طرح برای کنترل وضعیت گندم و آرد و نان از سوی دولت مطرح شد و دولت برای اجرای آن تنها با یک بانک قرارداد دارد.

 

وی افزود: براساس این طرح گفته شده هر نانوایی که قصد گرفتن آرد دولتی و یارانه‌ای دارد، باید در این طبقه قرار گیرد.

 

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان تاکید کرد: فروش نان با کارتخوان هوشمند در اصفهان از امروز آغاز می‌شود، اما اگر این طرح نان براساس قیمت تمام شده و متناسب با تورم سالیانه تعیین نشود منجر به شکست خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه آرد در کشور به سه دسته دولتی کیسه‌ای ۳۵ هزار تومان، آرد نیمه‌دولتی ۵۰ هزار تومان و آرد آزاد ۵۵۰ هزار تومانی عرضه می‌شود، گفت: در حال حاضر گفته شده در این طرح سهمیه آرد بی‌نهایت است، البته معتقدم که این مدل سهمیه امکان‌پذیر نیست.

 

خواجه با اشاره به ایراد این طرح، گفت: نرخ نان بر اساس قیمت پارسال است و این طرح تنها در صورتی می‌تواند موفق شود که نان براساس قیمت تمام شده سال تنظیم شود.

 

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه قرار بود قیمت نان تا پایان امسال تغییر نکند، اما اکنون شاهد افزایش نرخ نان هستیم، توضیح داد: تا سال گذشته هر نانوایی که کمبود آرد داشت، آرد خود را به‌صورت زیرزمینی تهیه می‌کرد.

 

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان گفت: آردهای زیرزمینی همان آردهای ۵۰ هزار تومانی است که اکنون و به یکباره ۵۵۰ هزار تومان شده است، بنابراین تا قبل از آن برای نانوا به صرفه بود که این آرد را خریداری کند، اما امروز با سختگیری و کمبود گندم و آرد در دنیا و ایران، آرد شماره دو ۵۰ هزار تومانی به قیمت ۵۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود، در حالیکه تا قبل از آن همین آرد زیرزمینی درنهایت ۳۰۰ هزار تومان بود.

 

وی گفت: امروز با سختگیری‌های دولت برای جلوگیری از قاچاق، آرد شماره دو کمیاب شده و این موجب گرانی نان شده است.

 

خواجه گفت: در ایران علت گرانی نان سختگیری برای توزیع آرد شمار دو است در حالیکه این آرد قبلاً در بازار آزاد ۳۰۰ هزار تومان بود و اکنون به ۵۵۰ هزار تومان افزایش یافته است، به همین دلیل امروز نانوایان آزادپز ناچار به گران کردن نان خود شده‌اند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ درصد نانوایان در استان اصفهان آزادپز هستند، توضیح داد: اکنون تمام نانوایان سنگک، آزادپز هستند، همچنین در شهر اصفهان حدود ۱۰۰ واحد نانوایی تافتون آزاد فعالیت دارند.

 

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان ادامه داد: بنابراین علت گرانی نان این است، که این دسته از نانوایان دیگر نمی‌توانند آرد نیمه یارانه‌ای و یا زیرزمینی را تهیه کنند.

  • نویسنده : سارا جباری